dc.contributor.advisor | Andersen, Bjørn | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Ragnhild Marie Ulsaker | |
dc.date.accessioned | 2024-05-08T17:19:35Z | |
dc.date.available | 2024-05-08T17:19:35Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:161334853:26297532 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3129799 | |
dc.description.abstract | Porteføljestyring er brukt i både privat og offentlig virksomhet, og hvordan dette kan
innføres er et sentralt tema. Det er gjort en del forskning på porteføljestyring i privat
sektor, men ikke like mye om porteføljestyring i offentlig sektor. Spesielt hvordan selve
innføringsprosessen foregår i offentlig sektor er det forsket lite på, men er viktig å
undersøke da offentlig virksomheter kan ha andre utfordringer enn i privat sektor. Denne
masteroppgaven vil derfor forsøke å belyse deler av dette forskningsgapet ved å
undersøke hvordan en implementeringsprosess av porteføljestyring i en kommune kan
foregå. Oppgaven vil ta for seg to caser hvor første case er tar for seg en prosess med
forberedelse til innføring av porteføljestyring i Trondheim kommune. Den andre casen ser
på arbeidet med innføring av helhetlig ressursforvaltning i Levanger kommune. Ved å se
på disse to prosessene vil oppgaven forhåpentligvis gi et innblikk i hvordan en slik
prosess kan foregå hos en kommune.
For å undersøke dette er det foretatt en kvalitativ studie som inkluderer intervjuer i både
Trondheim kommune og Levanger kommune for å undersøke erfaringer hos informanter.
I tillegg er det gjennomført enkelte observasjoner for å undersøke hvordan arbeidet har
foregått, samt et dokumentstudium med formål å avdekke hvordan disse to kommunene
har jobbet med sine respektive prosjekter og hva som har blitt utarbeidet i disse
prosessene.
Noen av de viktigste resultatene fra oppgaven er at Trondheim kommune har kommet et
stykke i prosessen med forberedelser til implementering av porteføljestyring, og det
samme i Levanger med helhetlig ressursforvaltning. Det er likevel flere utfordringer i
prosessene som må tas hensyn til. Noen av disse utfordringene er knyttet til andre
viktige funn i oppgaven slik som prioritering av prosjekter slik det fungerer i kommunen i
dag er varierende. Prioriteringer er begrunnet i flere overordnede mål i kommunen, men
det er tydelig at disse målene ikke er konkrete nok til å foreta gode prioriteringer, og må
jobbes med å prioritere på riktig nivå for å sikre god prioritering av prosjekter. Det er
også en utfordring med at effekter på flere av kommunens områder er mer kvalitative
enn kvantitative, og kan derfor være utfordrende å sikre gevinstrealisering. Siden dette
er noe man ikke kommer utenom i kommunen, vil det være behov for å finne en måte å
måle de kvalitative gevinstene. Politiske vedtak er en sentral del av kommunen, og dette
kan være en utfordring hvis disse tar av ressurser som egentlig bør gå til andre
prosjekter. Det vil være nødvendig for kommunen å finne en måte å ta hensyn til disse
på en god måte, slik som ved å separere ressurser til porteføljen fra ressurser som kan
gå til politiske vedtak.
Denne oppgaven ser nærmere på arbeidet som er gjort med implementering av
porteføljestyring i Trondheim kommune og helhetlig ressursforvaltning i Levanger
kommune. Det er mye arbeid som er gjort i kommunene, men det er også en del arbeid
som står igjen på tidspunktet denne oppgaven avsluttes. Det er flere utfordringer knyttet
til porteføljestyring i kommunen, men ved håndtering av disse kan det gjøre prosessene
lettere og hjelpe på å sikre at de kommer i mål på en tilfredsstillende måte. Basert på
det som er gjort, viser denne oppgaven til slutt anbefalinger som kan bidra til å forbedre
prosessen med innføring av porteføljestyring i andre kommuner. | |
dc.description.abstract | Portfolio management is used in the private and public sector, and how this is
implemented is an important factor to consider. There is done a good amount of research
on portfolio management in the private sector, but not as much in the public sector.
Especially when it comes to the process of implementation in the public sector, there is
very little research. However, this is an important topic as there could be different
challenges in the public sector than the private sector. This master thesis will therefore
attempt to highlight parts of this research gap by looking at how portfolio management
could be implemented in a municipality. The paper will be looking at two cases where the
first case is a process with implementing portfolio management in Trondheim
municipality. While the second case will be in Levanger municipality with their focus on
resource management with a broad perspective.
1 By looking at these two processes, this
paper will give some insight into how a process like these could be conducted in a
municipality.
The research is qualitative research including interviews in both Trondheim and Levanger
municipalities to gain insight into the informants’ experiences. In addition, there has
been several observations to try to see how the work has been conducted, as well as a
document study aiming to reveal how these two municipalities have been working on
their respective projects, including looking at what they have developed.
Some of the most important findings is that Trondheim municipality has come far in the
process of preparing to implement portfolio management and the same with the process
in Levanger municipality. Still, there are several challenges in these processes that need
to be taken into consideration. Some of these challenges are connected to important
findings in this thesis, like how there is no one way of prioritizing projects in the
municipality. Priorities are made from strategies, but many of these strategies are not
defined enough to make good prioritizations. Therefore, they have to prioritize on the
right level to secure good prioritizations of projects. It is also challenging that in some
areas of the municipality effects are more qualitative than quantitative, and therefore it
can be more difficult to secure benefit realization. This is difficult to avoid in a
municipality, and it is necessary to find a way to measure these qualitative benefits.
Political decisions are a central part of a municipality and can be a challenge if these take
up resources meant for other projects. Therefore, it will be necessary to find a way to
consider this, for example by separating the resources for the portfolio from the
resources for the political decisions.
This thesis looks at the work done with implementing portfolio management in
Trondheim municipality and resource management with a broad perspective2
in Levanger
municipality. There is a lot of work done in the municipalities, but there is also some
work left to do by the time this thesis is finished. There are several challenges connected
to portfolio management in the municipality, but by handling there the process could be
easier and could secure that they get to the finish line in a satisfying manner. Based on
what has been done, this thesis lastly shows recommendations that could contribute to
improve the process of implementing portfolio management in other municipalities. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Implementering av porteføljestyring i
kommunen | |
dc.type | Master thesis | |