Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorToussaint, Pieter Jelle
dc.contributor.authorBechmann, Ingrid Solstad
dc.contributor.authorMeinich, Christine
dc.date.accessioned2024-05-02T17:19:23Z
dc.date.available2024-05-02T17:19:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:194680881:82291816
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3128902
dc.description.abstractGenerell bruk av mobile løsninger har blitt mer vanlig de siste årene, og forventes å spille en sentral rolle i den fremtidige infrastrukturen på sykehusene. For å oppnå en helhetlig forståelse av sykepleiernes generelle behov for en mobil løsning, er det avgjørende å få innsikt i arbeidsflyt og utfordringer fra brukernes perspektiv. Denne studien har derfor en todelt tilnærming, der det både tilstrebes å identifisere utfordringer knyttet til arbeidspraksis, samtidig som det utforskes potensielle løsninger med fokus på funksjonaliteter en smarttelefon kan tilby. Kartleggingen er fokusert rundt fire sentrale temaer i en sykepleiers arbeidshverdag, herunder dokumentasjon, kommunikasjon, støy fra pasientvarslingsanlegg i korridor og bestilling av oppgaver. Følgende problemstilling er utarbeidet for oppgaven: «Kan mobil arbeidsflate være med på å forbedre prosesser knyttet til sykepleiernes arbeidsoppgaver på sengeposter i spesialisthelsetjenesten?» For å tilnærme oss dette er det definert tre forskningsspørsmål: FS1: Opplever sykepleiere som jobber på sengepost i spesialisthelsetjenesten noen utfordringer knyttet til de inkluderte temaene og har dette noen konsekvenser for deres arbeidshverdag? FS2: Kan digitale løsninger på smarttelefoner være med å løse noen av de identifiserte utfordringene og hva innebærer dette overordnet av krav til funksjonalitet? FS3: Opplever sykepleiere som anvender smarttelefoner i arbeidshverdagen de identifiserte utfordringene annerledes enn de som ikke gjør det? Metodetriangulering er benyttet for å tilnærme seg forskningsspørsmålene. Totalt 13 helsepersonell har deltatt i studien (12 sykepleiere og 1 helsefagarbeider). Det er avholdt to fokusgrupper fra Akershus universitetssykehus og Rikshospitalet. Fokusgruppene inkluderte sykepleiere som per i dag ikke benytter smarttelefoner som arbeidsverktøy. I tillegg deltok en gruppe som arbeider på Sykehuset Østfold Kalnes hvor det daglig benyttes smarttelefoner. Med disse deltakerne ble det gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer. De tre inkluderte foretakene har ulike typer teknologi og rutiner. Dette har gitt et godt grunnlag for sammenligning av likheter og forskjeller i opplevelsen av utfordringer og behov knyttet til de inkluderte temaene. Resultatene viser at sykepleierne opplever utfordringer knyttet til alle de inkluderte områdene, der ulike faktorer innenfor dokumentasjon er det som oppleves mest inngripende. Flere av de identifiserte utfordringene gir direkte konsekvenser i form av økt tids- og ressursbruk, forsinkelser og avbrudd som begrenser for en smidig arbeidsflyt. Sykepleierne ser potensial i mobil arbeidsflate og flere av funnene tyder på at deltakerne har tro på at dette kan minimere omfanget av de identifiserte utfordringene. Mest sentralt er ønske om å kunne gjøre direkte registreringer av pasientdata fra telefonen, slik som målinger, scoringer og væskebalanse. De ulike behovene som belyses er skissert i en overordnet og forenklet funksjonell kravspesifikasjon. Enkelte av funnene har også vist forskjeller i opplevelsen av utfordringer mellom sykepleierne som benytter smarttelefoner og de som ikke gjør det. Det er viktig å nevne at bruken av teknologien skal understøtte helsepersonellets ansvarsområder og det er derfor essensielt i utviklingen å ivareta brukervennlighet i løsningene. Enkelte av de identifiserte utfordringene lar seg også vanskelig løse med mobil arbeidsflate alene, og krever endringer i eksisterende rutiner på et høyere nivå.
dc.description.abstractThe general use of mobile solutions has become more common in recent years and is expected to play a central role in the future infrastructure of hospitals. To achieve a comprehensive understanding of nurses’ general needs for a mobile solution, it is crucial to gain insight into workflow and challenges from the users’ perspective. This study has a two-pronged approach, in which both efforts are made to identify challenges related to work practices, while also exploring potential solutions with a focus on the functionalities a smartphone can offer. The mapping is focused around four central themes in a nurse’s everyday work, including documentation, communication, noise from patient notification systems in the corridor and ordering of tasks. The following problem has been prepared for the assignment: “Can a clinical mobile interface be used to help improve processes related to nurses' work tasks on bedside wards in the specialist healthcare service?” To approach this, three research questions have been defined: FS1: Do nurses who work on bedside duty in the specialist healthcare service experience any challenges related to the included topics and does this have any consequences for their everyday work life? FS2: Can digital solutions on smartphones help solve some of the identified challenges and what does this mean overall in terms of requirements for functionality? FS3: Do nurses who use smartphones in their daily work experience the identified challenges differently than those who do not? Method triangulation is used to approach the research questions. A total of 13 healthcare professionals have participated in the study (12 nurses and 1 nurse assistant). Two focus groups have been conducted with nurses from Akershus University Hospital and Rikshospitalet. The focus groups included nurses who, as of today, do not use smartphones as work tools. In addition, a group that works at Sykehuset Østfold Kalnes, who have implemented smartphones in their clinical practice, participated in a semi- structured in-depth interview. The three hospitals included have different types of technology and routines. This has provided a good basis for comparing similarities and differences in the experience of challenges and needs linked to the included themes. The results show that the nurses experience challenges associated to all the included areas, where various factors within documentation are perceived to be the most intrusive. Several of the identified challenges have direct consequences in the form of increased time and resource use, delays and interruptions that set limitations for flexible workflow. The nurses see potential in clinical mobile interfaces and several of the findings indicate that the participants believe that this can minimize the extent of the identified challenges. Most central is the desire to be able to make direct registrations of patient data from the phone, such as measurements, scores and fluid balance. The various needs that are highlighted are outlined in an overarching and simplified functional requirements specification. Some of the findings have also shown differences in the experience of challenges between the nurses who use smartphones and those who do not. It is important to mention that the use of the technology should support the healthcare personnel’s areas of responsibility and it is therefore essential in the development to ensure user-friendliness in the solutions. Some of the identified challenges are also difficult to solve with a clinical mobile interface alone and require changes to existing routines at a higher level.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleiere og bruk av smarttelefon som arbeidsverktøy i spesialisthelsetjenesten - En studie om utfordringer og behov
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel