Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersen, Thale Kvernberg
dc.contributor.authorØstli, Elin
dc.date.accessioned2024-04-06T17:19:45Z
dc.date.available2024-04-06T17:19:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:136971889:64976614
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3125160
dc.description.abstractDigitalisering byr på store muligheter for de selskapene som evner å utnytte dem, og store utfordringer for de som ikke klarer å ta ut potensialet. Nye teknologier åpner for effektive produksjonsprosesser, mer brukertilpassede produkter og forbedret kvalitet. Samtidig viser de siste årene at det er krevende å hente ut potensialet i digitalisering, og ibruktaging fremmes som en av årsakene. Teknologien alene får ikke ut potensialet uten bedre samhandling med menneskene. Denne studien ser nærmere på hva slags faktorer som kan påvirke motivasjon til å ta i bruk nye teknologier, og hvordan man kan påvirke disse faktorene. Motiverte medarbeidere trekkes frem som en viktig forutsetning for å lykkes med digitalisering. Utgangspunktet for studien er et tradisjonelt, familieeid produksjonsselskap, som skal implementere et nytt produksjonsstyringssystem i flere avdelinger. Teorikapittelet tar for seg utfordringer knyttet til det å lykkes med digitalisering, som kompleksitet, investeringer og eierforhold. Selskapene må forstå hva teknologiene kan bidra med, evne å være fleksible og tilpasse digitale løsninger til organisasjonskulturen. Gjennom Unified Theory of Acceptance and Use trekkes det frem fire faktorer som påvirker ibruktaging: forventet ytelse (hvor godt teknologien bistår), forventet innsats (hvor lett teknologien er å bruke), å legge forholdene til rette (tilgjengelighet av støtte og ressurser) og sosial innflytelse (hva andre mener om teknologien). Studien ser også nærmere på motivasjon og motivasjonsmekanismer, og bygger på selvbestemmelsesteorien av Deci og Ryan. Den handler om autonom motivasjon, som oppstår når handlinger utføres av egen vilje og interesse, og kontrollert motivasjon, som involverer ytre press eller påvirkning. Betydningen av å dekke behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet trekkes frem for å oppnå motivasjon og trivsel. Digitaliseringsuksess fordrer samarbeid mellom medarbeidere og ledere. Transformasjonsledelse har vist seg å være effektiv i å motivere medarbeidere, fremme engasjement og jobbtilfredshet, samt håndtere organisatoriske endringer og kompleksiteter. Den vektlegger inspirasjon, oppmuntring og myndiggjøring av medarbeideren, og er spesielt relevant i digitale endringsprosesser, hvor den bidrar til å skape en positiv og støttende kultur for å omfavne teknologiske endringer og innovasjon. Studien søker å finne svar på holdninger og oppfatninger hos mennesker, og har dermed en fortolkende tilnærming. Ambisjonen er å finne forståelse og ny innsikt innenfor en konkret case, med ett blikk på eksisterende teori. Derfor benyttes kvalitativ metode, semi-strukturerte intervjuer og abduktiv resonnering. Analyseringen av data skjer gjennom åpen koding som ivaretar personvernet. Funnene i studien viser at implementering av nytt system oppleves til dels krevende for medarbeiderne. De har høy grad av tilhørighet til avdelingen sin, og et stort ønske om å levere gode produkter til kundene. Noen opplever at systemet støtter dette, for andre er det en kilde til demotivasjon som hindrer dem i å gjøre jobben så effektivt som mulig. Det er uklart hvorfor systemet innføres, og selv om det er tillit til ledelsen og deres hensikt, gir det ingen åpenbar verdi for medarbeiderne. Ledelse som dekker de grunnleggende behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet trekkes frem som avgjørende for å sikre motiverte medarbeidere som bidrar til digitaliseringssuksess.
dc.description.abstractDigitalization offers significant opportunities for companies that can harness them and presents major challenges for those unable to realize their potential. New technologies enable efficient production processes, more customized products, and improved quality. However, recent years have shown that realizing the potential in digitalization is challenging, and implementation is cited as one of the reasons. Technology alone cannot reach its full potential without better collaboration with people. This study investigates the factors influencing motivation to adopt new technologies, and how these factors can be influenced. Motivated employees are highlighted as a crucial prerequisite for successful digitalization. The study focuses on a traditional, family-owned manufacturing company that is implementing a new production management system in several departments. The theoretical chapter addresses challenges related to succeeding in digitalization, such as complexity, investments, and ownership. Companies must understand what technologies can offer, be flexible, and adapt digital solutions to organizational culture. Through the Unified Theory of Acceptance and Use, four factors affecting implementation are highlighted: expected performance (how well the technology assists), expected effort (how easy the technology is to use), facilitating conditions (availability of support and resources), and social influence (what others think about the technology). The study also delves into motivation and its role in the workplace, drawing on Deci and Ryan's self-determination theory. It distinguishes between autonomous motivation, arising from personal will and interest, and controlled motivation, involving external pressure or influence. Meeting the needs for autonomy, competence, and relatedness is crucial for achieving motivation and well-being. Digitalization success requires collaboration between employees and leaders. Transformational leadership has proven effective in motivating employees, promoting engagement and job satisfaction, and managing organizational changes and complexities. It emphasizes inspiring, encouraging, and empowering employees and is particularly relevant in digital change processes, where it can help create a positive and supportive culture for embracing technological changes and innovation. The study aims to explore attitudes and perceptions, taking an interpretative approach. The goal is to gain understanding and new insights within a specific case, integrating existing theory. Therefore, qualitative methods, semi-structured interviews, and abductive reasoning are employed. Data analysis uses open coding methods to safeguard privacy. The study findings indicate that implementing the new system is challenging for employees. They have a strong sense of belonging to their departments and a strong desire to deliver excellent products to customers. Some perceive the system as supportive, while for others, it is a source of demotivation, hindering them from performing their jobs as efficiently as possible. The reasons for the system's introduction are unclear, and although there is trust in leadership and their intentions, it does not provide obvious value for employees. Leadership that addresses the basic needs for autonomy, competence, and relatedness is crucial to ensuring motivated employees contributing to digitalization success.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKan transformasjonsledelse bidra til at små og mellomstore industribedrifter lykkes med digitalisering?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel