dc.contributor.author | Øksnes, Maria | |
dc.contributor.author | Smeby, Kristine Warhuus | |
dc.contributor.author | Olaussen, Ingvild Olsen | |
dc.contributor.author | Lyngseth, Else Marie Johansen | |
dc.contributor.author | Rotli, Ingrid Torgersen | |
dc.date.accessioned | 2024-04-03T12:18:52Z | |
dc.date.available | 2024-04-03T12:18:52Z | |
dc.date.created | 2023-08-01T11:33:36Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 9788202759728 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3124671 | |
dc.description.abstract | Forventningene om at norske barnehager skal bidra til å forberede barna på skolelivet, er sterke. Dersom forberedelsen foregår ved å legge til grunn skolens logikk og krav forstått som et smalt fokus på akademiske kunnskaper og ferdigheter, risikerer vi at viktige barnehagepedagogiske tradisjoner fortrenges. Personalet i barnehagen og skolen i vår studie bidrar med nyanserte forståelser av hva det betyr å forberede barn på (skole)livet, og diskuterer en tilnærming til overgangen der forberedelsen skal gi plass til leken, og at barnehagens perspektiv på læring må vernes om. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.ispartof | Barndom i barnehage: Eldst | |
dc.title | Forståelser av forberedelse til (skole)livet | en_US |
dc.title.alternative | Forståelser av forberedelse til (skole)livet | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 207-232 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2164223 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 309715 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |