Design of educational digital tool to mitigate the impact of technology in mental and physical health of adolescents and teens
Description
Full text not available
Abstract
Teknologi har blitt viktig i livene våre, og forbedrer vår generelle livskvalitet. Imidlertid er det en økende bekymring for overdreven bruk og misbruk av elektroniske enheter. Ungdom og tenåringer som har vokst opp i den digitale tidsalderen er spesielt påvirket. De er ofte uvitende om den sterke påvirkningen teknologien har både på fysisk og mental helse, i tillegg til andre områder som hjernens utvikling og sosiale ferdigheter.
Med begrenset tilgjengelighet av eksisterende pedagogiske løsninger som adresserer de tidligere nevnte problemene, begynner denne oppgaven med å utforske teknologiens virkning på ungdom og tenåringer (12-16 år) for å designe en digital pedagogisk læringsplattform. Formålet med denne pedagogiske plattformen er å bli implementert som en læringsressurs i skoler og institutter
For denne masteroppgaven ble det utført en innledende forskning som bidro betydelig til utviklingen. Først ble det foretatt en omfattende gjennomgang av state-of-the-art litteratur, med fokus på hvordan teknologi påvirker helsen til den yngre befolkningen, samt vanedannelse og atferdsendring. Deretter ble det gjennomført to studier for å vurdere brukernes kunnskap om dette. I den første fullførte 120 ungdommer fra Spania, Norge, India, Sør-Korea og USA en undersøkelse om hvordan teknologi kan påvirke helsen deres. Den andre studien involverte intervjuer og undersøkelser med 37 foreldre og 20 lærere fra Spania og Norge, og ga et mer kritisk svar angående tenåringers vaner og problemer knyttet til teknologi.
Funnene viser at ungdom og tenåringer er klar over den potensielle skaden teknologi kan føre til, men de har begrenset bevissthet om de spesifikke risikoene og hvordan disse kan identifiseres. All informasjonen som ble samlet inn ble brukt til å designe og utvikle plattformens innhold. Til slutt ble en prototype av den pedagogiske plattformen kalt "DigiWise" utviklet og testet med målbrukere og spesialister, med fokus på innhold, brukeropplevelse og brukervennlighet. Til tross for noen tekniske begrensninger i testfasen av en fungerende prototype, indikerer resultatene at plattformen er nødvendig og verdsatt av sluttbrukerne.
Dette prosjektet bidrar til en økt forståelse av teknologiens påvirkning av ungdom og ungdoms helse gjennom etableringen av et innovativt digitalt læringsverktøy, som hever samfunnsbevisstheten og forbedrer livskvaliteten for denne aldersgruppen. Technology has become essential in our lives, enhancing our overall quality of life. However, there is a rising concern about the excessive use and misuse of electronic devices. Adolescents and teens born in the digital era are particularly affected, often unaware of the profound impact of technology on their health, both physical and mental, as well as in other areas such as brain development or social skills.
As there are limited existing educational solutions attempting to address the above 3 issues, this thesis first explores the effects of technology on adolescents and teens (12-16 years old) to design a digital educational learning platform. The purpose of this educational platform is to be implemented in schools and institutes as a learning resource.
For this master thesis, an initial research was conducted that contributed significantly to its development. First, a comprehensive review of the state-of-the-art literature was undertaken, focusing on how technology affects the health of the younger population, as well as habits formation and behavioural change. Subsequently, two studies were carried out to assess users' knowledge about this impact. In the first one, 120 adolescents and teens from Spain, Norway, India, South Korea, and the United States of America completed a survey on how technology can impact their health. The second study involved interviews and surveys with 37 parents and 20 teachers from Spain and Norway, providing a more critical response regarding teens' habits and issues related to technology.
The findings reveal that adolescents and teens acknowledge the potential harm of technology, yet they lack precise awareness of the specific risks and how to identify them. All the information gathered was applied to design and develop the platform's content. Finally, a prototype of the educational platform called "DigiWise" was developed and tested with the target users and specialists, focusing on content, user experience, and usability. Despite encountering some technical limitations in this working prototype testing phase, the results indicate that the platform is needed and valued by the end users.
This project contributes to an enhanced understanding of technology's impact on adolescents and teenagers’ health through the creation of an innovative digital learning tool, elevating societal awareness and improving the quality of life for this age group.