Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHareide, Odd Sveinung
dc.contributor.authorEllingsen, Arne Aleksander
dc.date.accessioned2024-04-01T17:19:33Z
dc.date.available2024-04-01T17:19:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155609108:192502399
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3124366
dc.description.abstractBedre teknologi og bedre tilgang på data preger verden i dag. Shipping selskaper må tilpasse seg en digitalisert verden og stadig utvikle seg. Som et ledd i dette ser sjøforsikringsselskapet Gard på mulighetene for å bruke geofence på skip som beveger seg inn i ekskluderte fartsområder. Denne oppgaven vil fokusere på det nordlige ekskluderte fartsområdet etter nordisk sjøforsikringsplan. Problemstillingen for denne oppgaven er hvordan kan Gard bruke geofence til sporing av skip i ekskluderte fartsområder i nord? Det har blitt brukt metodetriangulering med både kvantitative og kvalitative metoder i denne oppgaven. Det har blitt intervjuet to ansatte internt i Gard med god kunnskap på området. De kvantitative dataene er samlet inn fra søkemotoren seasearcher levert av Lloyds list intelligence. Data som er samlet inn viser oversikt over alle skip som har operert i nordlige områder det siste året. Undersøkelsene viser et stort antall skipsbesøk i nordlige områder det siste året. Det var rundt 11400 skipsbesøk i området. De dominerende kategoriene var fiskebåter med 25% og bulkbåter med 23%. Fiskebåtene har egne ekskluderte fartsområder og er dermed ikke relevant for denne geofencen. I tillegg seilte en rekke skip i storsirkelseilas gjennom Beringhavet, noe som forsikringsvilkårene tillater. Etter at disse har blitt filtrert ut sitter vi igjen med 4650 besøk det siste året i nordområdene uten fiskebåter og storsirkelseilas i Beringhavet. Gard kan bruke geofence til sporing av skip for ulike formål. Det kan være å sende informasjon til skip som opererer i nordområdene om vær og isforhold. Gard kan i tillegg bruke systemet delvis til å fakturere automatisk AP, men det vil kreve at man deler opp området i mindre geofencer. Ikke alle områdene vil kunne automatisk fakturere AP. Systemet må utvikles og testes videre før det kan bli tatt i bruk.
dc.description.abstractBetter technology and improved access to data characterize the world today. Shipping companies must adapt to a digitized world and continually evolve. As part of this, the maritime insurance company Gard is exploring the possibilities of using geofencing on ships entering excluded trading areas. This task will focus on the northern excluded trading areas according to the Nordic maritime insurance plan. The question for this task is how Gard can use geofencing for tracking ships in excluded trading areas in the north. Method triangulation, employing both quantitative and qualitative methods, has been used in this task. Two employees with expertise in the field were interviewed internally at Gard. The quantitative data was collected from the search engine Seasearcher provided by Lloyd's List Intelligence. The collected data provides an overview of all ships operating in northern areas over the past year. The investigations reveal a large number of ship visits in northern areas in the last year, with around 11,400 ship visits in the region. Dominant categories include fishing boats at 25% and bulk carriers at 23%. Fishing boats have their own excluded speed zones and are therefore not relevant to this geofence. Additionally, several ships sailed in great circle routes through the Bering Sea, which insurance terms allow. After filtering these out, we are left with 4,650 visits in the last year in the northern areas without fishing boats and great circle routes in the Bering Sea. Gard can use geofencing for tracking ships for various purposes. This could include sending information to ships operating in northern areas about weather and ice conditions. Gard can also use the system partially for automated AP billing, but this would require dividing the area into smaller geofences. Not all areas will be able to automatically bill AP. The system needs further development and testing before it can be put into use.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan Gard bruke geofence til sporing av skip i ekskluderte fartsområder i nord?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel