Show simple item record

dc.contributor.advisorHagerup, Pia
dc.contributor.authorNæstby, Geir Ludvig
dc.date.accessioned2024-03-14T18:19:22Z
dc.date.available2024-03-14T18:19:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:163495998:106154737
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3122487
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne studien, har vært å undersøke om jeg som skoleleder kan påvirke oppstart i videregående skole i positiv forstand for elevene. Jeg har forsket på prosessen rundt og fenomenet overgang, og tatt for meg flere aspekter rundt dette. Jeg har både sett på om prosessen påvirker ungdommen i forkant, undervegs og i oppstart, om hva som kan være relevant informasjon å overføre til ny skole og da også om kompetanse i ny skole har en betydning. Kompetanse i dette henseende omfatter både enkeltlæreres og organisasjonens kompetanse For å undersøke hva ulike parter i dette fenomenet kunne formidle av sin erfaring og kunnskap, har jeg benyttet en kvalitativ metodologi. Jeg har brukt fokusgruppeintervju og individuelle intervju som metode for innhenting av data. Jeg gjorde gruppeintervju med elever, gruppeintervju med lærere og individuelle intervju med rådgiver og ledere. Intervjuguiden har i hovedsak en fenomenologisk tilnærming. De som ble intervjuet var tilhørende videregående skole og administrasjon i fylkeskommune. De viktigste funnene har jeg oppsummert i tre hovedfunn Mitt første funn er at overgangen mellom grunnskole og videregående skole oppleves både som et fenomen og en prosess. Den oppleves som flerfoldig og flerdimensjonal. Universelle tiltak i denne prosessen både i forkant, undervegs og i oppstart presenteres som noe som kan påvirke positivt. Mitt andre funn omhandler viktigheten av relevant og tilstrekkelig informasjon. Det kommer tydelig frem gjennom hva som menes er vesentlig informasjon og hvem som bør inneha denne. Mitt tredje funn er at skolens kompetanse og verdigrunnlag, hvilke felles rutiner som er arbeidet frem og på hvilken måtte, samt forståelse for disse, har stor betydning. Skoleleders rolle i denne prosessen er særlig viktig. Resultatene fra denne studien, antyder at skoleleders kompetanse er viktig. Skoleleder innehar en viktig rolle for å utvikle rutiner til å både skaffe til veie tilstrekkelig kunnskap, og å sørge for en organisasjon som har forståelse for hvorfor og hvordan en slik prosess på best mulig vis skal være. Gjennom utvikling av gode og kvalitetssikrede rutiner både innad i egen organisasjon, og mellom avgiverskole og ny skole, kan dette ha en positiv innvirkning på elevenes oppstart i ny skole. En vellykket prosess gir både grobunn for større grad av trygghet og forbedret mulighet til tidlig mestring, noe som da vil kunne ha positiv innvirkning på motivasjon og gjennomføring.
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to investigate whether, as a school leader, I can positively influence the transition to upper secondary school for the students. I have researched the process and phenomenon of the transition, examining various aspects of it. I have looked into whether the process affects adolescents beforehand, during, and at the beginning, what relevant information should be transferred to the new school, and also whether the competence at the new school has significance. Competence in this context includes both individual teachers' and the organization's competencies. To explore what various parties in this phenomenon could convey from their experiences and knowledge, I have employed a qualitative methodology. I used focus group interviews and individual interviews as methods for data collection. I conducted group interviews with students, group interviews with teachers, and individual interviews with counselors and administrators. The interview guide primarily adopts a phenomenological approach. Those interviewed were affiliated with the upper secondary school and the county municipality administration. I have summarized the key findings into three main points. My first finding is that the transition between primary and upper secondary school is perceived as both a phenomenon and a process. It is experienced as multifaceted and multidimensional. Universal measures throughout this process, both beforehand, during, and at the beginning, are presented as something that can have a positive influence. My second finding concerns the importance of relevant and sufficient information. It becomes clear what is considered essential information and who should possess it. My third finding is that the school's competence and values, the common routines that have been developed and how they are understood, are of great significance. The school leader's role in this process is particularly crucial. The results of this study suggest that the competence of the school leader is crucial. The school leader plays a vital role in developing routines to both acquire sufficient knowledge and ensure an organization that understands why and how such a process should be in the best possible way. By developing good and quality-assured routines both within the organization itself and between the sending school and the new school, this can have a positive impact on the students' start at the new school. A successful process provides a foundation for a greater sense of security and improved early mastery, which can have a positive impact on motivation and completion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan jeg som skoleleder legge best mulig til rette for universelle rutiner i prosessen rundt overgang fra grunnskole til videregående skole, som da kan ha positiv effekt for elevene.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record