Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3122263Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3900]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39811]
Sammendrag
Flere internasjonale studier viser at lærerstudenter og lærere har svake grammatikkkunnskaper. Også i norsk kontekst har fagfolk uttrykt bekymring for ei liknende utvikling. De få norske empiriske studiene som er gjennomført, viser at bekymringa er berettiget. Grammatikken som fagområde har også vært lavt prioritert i skolen de siste tiårene. Det empiriske grunnlaget for denne studien er en undersøkelse av 235 førsteårsstudenter i perioden 2015–2017. Vår problemstilling er: Hva kjennetegner førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av sentrale begreper innenfor deskriptiv grammatikk? Studien skiller seg fra tidligere undersøkelser ved at vi ikke bare vil avdekke kunnskapsnivået gjennom en kvantitativ undersøkelse av antall riktige, gale, upresise og tomme svar, men også gjøre en kvalitativ innholdsanalyse for å avdekke hva studentene forstår og misforstår, samt hvilke tendenser vi finner i svarene.