Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChahboun, Sobh
dc.contributor.authorEgeland-Eriksen, Siv
dc.date.accessioned2024-03-08T18:23:08Z
dc.date.available2024-03-08T18:23:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:178620823:139527599
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121663
dc.description.abstractSammendrag Denne studien har hatt som mål å få en større forståelse av hvordan man kan tilrettelegge for et godt språkmiljø for elever som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), og som tilhører en kompetanseavdeling. Studien baseres på følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har lærere med å fremme et godt språkmiljø for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon på en kompetanseavdeling? I denne forskningsstudien har jeg en kvalitativ metodisk tilnærming. Jeg har gjennomført tre semi-strukturerte intervjuer med lærere på tre ulike kompetanseavdelinger innenfor samme fylke. I teoridelen vil leseren bli presentert for relevant teori som er sentral for å svare på problemstillingen. Jeg vil se på begrepene kommunikasjon, ASK og språkmiljø. Det vil også bli gjort rede for en modell som presenterer åtte faktorer et språkmiljø består av. Videre vil refleksjoner, opplevelser og erfaringer fra informantene bli løftet frem og drøftet i lys av teorien. Oppgavens viktigste funn er: - Å ha god kompetanse på ASK blant de ansatte er en viktig faktor for å fremme et godt språkmiljø for ASK-brukere. Man å ha kunnskap om ASK og ferdigheter i å bruke ASK. - Man må være en god kommunikasjonspartner og en språkmodell som er mer språklig kompetent enn ASK-brukeren. - Kommunikasjonsmateriell og -hjelpemidler må være oppdatert og tilgjengelig for ASK-brukeren til enhver tid. - Det er viktig med gode holdninger til ASK, for holdningene vil hemme eller fremme språkmiljøet for ASK-brukerne. Nøkkelord og begreper: -språkmiljø -holdninger -barrierer -begrepsforståelse -kommunikasjonshjelpemidler og -materiell -kommunikasjonspartnere -fysisk miljø -språkmodeller -meningsfulle og motiverende aktiviteter
dc.description.abstractAbstract This study has aimed to gain a greater understanding of how to facilitate a good language environment for pupils who need augmentative and alternative communication (AAC), and who belong to a special education department. The study is based on the following research question: What experiences do teachers have in promoting a good language environment for pupils who use augmentative and alternative communication in a special education department? In this research study, I have a qualitative methodological approach. I have conducted three semi-structured interviews with teachers at three different special education departments within the same county. In the theory chapter, the reader will be presented with theories that are central to answering the research question. I will look at the concepts of communication, AAC and language environment. A presentation will also be given of a model that presents eight factors that a language environment consists of. Furthermore, reflections and experiences from the informants will be highlighted and discussed in the light of the theory. This study's most important findings are: - To have good competence in AAC among the employees is an important factor in promoting a good language environment for AAC users. You need to have knowledge about AAC and skills in using AAC. - You must be a good communication partner and a language model who is more linguistically competent than the AAC user. - Communication materials and aids must be up-to-date and available to the AAC user at all times. - It is important to have good attitudes towards AAC, because these attitudes will hinder or promote the language environment for AAC users. Keywords and concepts: -language environment -attitudes -barriers -conceptual understanding -communication aids and materials -communication partners -physical environment -language models -meaningful and motivating activities
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilrettelegging av språkmiljø for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon på kompetanseavdelinger.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel