dc.contributor.advisor | Dahl, Thomas | |
dc.contributor.author | Evensen, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2024-03-08T18:22:43Z | |
dc.date.available | 2024-03-08T18:22:43Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:163495998:22990440 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3121662 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg valgt å fordype meg i hva som kan gi elevene best mulig læringsutbytte av undervisninga. Det er derfor naturlig å se på hvordan lærere lærer og samarbeider, og i tillegg på hvilken måte skoleledelsen bør legge til rette for læring og utvikling blant lærere. Skoleledere flest har et mål om at elevene får mest mulig læringsutbytte fra skolen, og da er det naturlig å se på hvilke forutsetninger som bør være til stede.
I overordna del, prinsipper for skolens praksis; står det blant annet at skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der alle ansatte, utfra egen rolle i skolen, skal reflektere over felles verdier og vurderer og videreutvikler sin praksis. Profesjonen bygger på verdier, forskning og et erfaringsbasert kunnskapsgrunnlag. Lærere må tenke over hvordan elevene lærer best, reflektere i fellesskap med støtte av skoleledelsen.
Jeg har prøvd å komme ned i materien om hva som skjer når lærere har samarbeidsmøter om undervisning, hva de legger vekt på under møtet. Jeg har observert ulike trinn, der jeg har fått kjennskap til hvordan de samarbeider om undervisning. I tillegg har jeg gjort intervju med et utvalg lærere for å få enda mere inngående informasjon fra lærere.
Ut ifra funn ser jeg at skoleledelsen må mere på banen for å legge enda bedre til rette for å bedre strukturen for erfaringsdeling. Det er viktig å sette av tid til å reflektere over forskning, og valg av metoder som gir lærere best mulig læring. | |
dc.description.abstract | In this master’s thesis I want to go deeper into what might give the students the best learning outcome from teaching. Thus, it is natural to observe how teachers work and how they learn to benefit the students. This also includes in which way the school management facilitates learning and development among teachers. Most school leaders’ aim is for the students to have the best possible learning outcome from school, which makes it natural to have a look at which prerequisites should be available for this to happen.
The core curriculum, principles for the school’s practice, state that the school should be a professional environment where all employees, depending on their role in the school, should reflect on common values and assess and develop their own practice. The profession builds on value, research and knowledge that is grounded in experience. Teachers must consider how students learn best and reflect together with support from the school management. Therefore, I have attempted to go deeper into the matter of what of happens when teachers have cooperative meetings about teaching, and what they emphasise during their meeting. I have observed different grades, where I have gained insight in the how they cooperate about teaching. Additionally, I have interviewed an assortment of teachers to gain even more information from teachers.
From my findings I can see that the school management must facilitate more to better the structure for sharing experiences. It is important to set aside enough time to reflect on research and choice of methods that give teachers the best learning possibilities. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Læreres læring og skoleleders rolle for elevenes læringsutbytte | |
dc.type | Master thesis | |