Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristensen, Atle
dc.contributor.authorMydland, Tore
dc.date.accessioned2024-03-08T18:22:14Z
dc.date.available2024-03-08T18:22:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:163495998:53451230
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121660
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg sett nærmere på sammenhengen mellom hvordan uttalt ledelse av utviklingsarbeid knyttet til profesjonsfaglig digitale kompetanse (PfDK) henger sammen med opplevd praksis, slik lærerne beskriver at det kommer til uttrykk i deres undervisning. Problembeskrivelsen min har både en beskrivende og forklarende tilnærming, der jeg spør om hva slags utviklingsarbeid som er gjennomført, hvordan det har fungert og hva slags betydning lærerne opplever at lederen har hatt i prosessen. Jeg spør også om lærerne og lederne opplever at kompetansehevingstiltakene har bidratt til en forbedring av undervisningen ved skolen. Bakteppet for studien er at det finnes indikasjoner på at mange skoler ikke har noe ledet utviklingsarbeid knyttet til PfDK, og at mange skoleledere mangler kompetanse på området. Jeg har derfor forsøkt å identifisere hva av det lederen gjør, som fører til opplevd forbedring i klasserommet. Studien er lagt opp som en flere-case studie, og består av semi-strukturerte dybdeintervjuer med ledere og lærere på to skoler, der dataene analyseres tematisk. Ved å bruke flere caser har jeg lettere kunnet fange opp fenomener og sammenhenger, for igjen å forstå andre, liknende tilfeller. Studien viser at både lærere og ledere opplever at utviklingsarbeidet knyttet til PfDK har hatt stor betydning. Lederens betydning for utviklingsarbeidet kommer også tydelig fram i studien, og god ledelse er avgjørende for lærernes opplevelse av forbedring. Studien viser også noe om hva slags lederstiler som kan fungere bra i utviklingsarbeidet. Studien har kunnet identifisere og tydeliggjøre hvilke faktorer som kan være nyttig for skoleledere å legge vekt på dersom de ønsker å øke lærernes PfDK gjennom utviklingsarbeidet. Disse faktorene har jeg til slutt samlet som et sett med råd til skoleledere.
dc.description.abstractIn this qualitative study, I have delved into the relation between outspoken leadership in continuous professional development focused on professional digital competence (PDC) and how teachers perceive their teaching practice. My problem formulation takes both a descriptive and explanatory approach, where I inquire about the type of development work conducted, how it has worked, and the perceived significance that teachers attribute to the leader in the process. I also inquire whether teachers and leaders perceive that professional competence development measures have contributed to an improvement in the teachers’ teaching. The background for the study is that there are indications that many schools lack structured approaches to continuous professional development focused on PDC, and many school leaders lack competence in this area. Therefore, I have attempted to identify what the leader does that leads to a perceived improvement in the classroom. The study is structured as a multiple-case study, consisting of semi-structured in-depth interviews with leaders and teachers in two schools. The data are thematically analyzed. By using multiple cases, I have been able to capture phenomena and relationships more easily, enabling a better understanding of other similar cases. The study shows that both teachers and leaders perceive that continuous professional development related to PDC has been significant. The leader's significance in continuous professional development is also evident in the study, and good leadership is crucial to teachers' experience of improvement. The study also provides insights into leadership styles that can work well in professional development. The study has been able to identify and clarify which approaches may be useful for school leaders to follow if they wish to increase teachers' PDC through development work. In the end, I have compiled these factors into a set of advice for school leaders.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolelederens betydning for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel