Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEmstad, Anne Berit
dc.contributor.authorTollaksen, Kurt
dc.date.accessioned2024-03-08T18:21:20Z
dc.date.available2024-03-08T18:21:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:163495998:22593969
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121657
dc.description.abstractDenne studien tar for seg en gruppe skolelederes opplevelse av å delta i en opplæring i lærende samtaler. I bunn for valg av tema ligger at jeg er nysgjerrig på lærende samtaler og hvordan jeg selv kan bli mer lærende i min kommunikasjon. Problemstillingen som besvares er hvilken betydning har opplæring i lærende samtaler hatt for skoleleders praksis. Jeg har strukturert diskusjonen rund de tre forskningsspørsmålene jeg har hatt: - Hva gikk opplæringen ut på? - Hvordan opplevde deltakerne opplæringen? - Hvilken betydning opplever deltakerne at opplæringen har hatt for deres ledelsespraksis? Forskningsspørsmålene er ment som støtte til følgende problemstilling: “Hvilken rolle kan opplæring i lærende samtaler ha for skolelederes ledelsespraksis?” Den kvalitative intervjustudien består av fire semistrukturerte intervjuer med fire skoleledere som deltok i en opplæring som hadde som formål å gjøre skolelederne i stand til å bli lærende ledere. En lærende leder er åpen om egne antakelser i møtet med sine ansatte, og en lærende leder bygger alltid sine antakelser på noe konkret. I denne opplæringen var data fra kartleggingsprøver holdepunkter for antakelsene. Intervjuene i min studie foregikk to år etter endt opplæring og jeg ønsket å finne ut i hvor stor grad deltakelse i denne opplæringen har virket inn på deres ledelsespraksis. I intervjuene kom det frem at informantene er positive til å utvikle egen praksis og deltakelsen i opplæringen var også frivillig. Den første av kategoriene handler om deltakernes motivasjon og forpliktelse til å delta i lærende nettverk. Det kommer frem i min empiri at deltakerne var veldig motivert til å følge det opplegget som de eksterne kursholderne skisserte. Informantene forteller om hvordan de ble presentert for et kunnskapsgrunnlag med den teoretiske begrunnelsen for lærende ledelse. Deltakerne skulle umiddelbart praktisere verdiene fra lærende samtaler ved å gjennomføre samtaler ansatte på egen enhet. Dette var autentiske samtaler, samtaler som leder skulle gjort uansett. Tema for samtalen skulle være oppfølging av resultatene fra kartleggingsprøver. Data fra kartleggingene var holdepunkter for å si noe om lærerens undervisning og elevens læring. Mine informanter fikk øvd seg på lærende kommunikasjon i sin egen arbeidshverdag. En annen kategori i min empiri er at deltakerne har endret tenkemåte. Det ble tatt lydopptak av samtalene med de ansatte og dette ble gjenstand for plenumsrefleksjoner under fagsamlingene. Gjentatt øving, gjennomgang av lydopptak og transkripsjoner, økte deltakernes bevissthet rundt egen tenke måte og kommunikasjon. De ble mer opptatt av å være åpne om egne antakelser, samt å begrunne antakelsene. En annen viktig kategori sier noe om hvordan deltakerne har brukt data i arbeidet med å bli lærende ledere. De har på den ene siden brukt data fra egne samtaler og kollegaers samtaler for å øke bevissthet rundt egen væremåte og kommunikasjon, men også satt søkelys på data som holdepunkt for antakelser i samtaler med lærere om forholdet mellom lærerens undervisning og elevenes læring.
dc.description.abstractThis study examines a group of school leaders' experiences participating in training on learning conversations. The underlying theme for choosing this topic is my curiosity about learning conversations and how I myself can be bettter in theese type of conversations with people whom I am the leader for. The research questions addressed is the significance of training in learning conversations for the practices of school leaders. I have structured the discussion around the three research questions: 1. What was the training about? 2. How did the participants experience the training? 3. What significance do the participants perceive the training has had for their leadership practices? The research questions are there to support my problem statement: “Which significance can training in learning conversations make to school leaders practises?” The qualitative interview study consists of four semi-structured interviews with four school leaders who participated in training aimed at making them learning leaders. A learning leader is open about their assumptions when interacting with their staff, and they always base their assumptions on something concrete. In this training, data from diagnostic tests served as the basis for assumptions. The interviews in my study took place two years after the training, and I aimed to determine to what extent participation in this training influenced their leadership practices. In the interviews, it emerged that the participants are positive about developing their own practices, and their participation in the training was voluntary. The first category deals with the participants' motivation and commitment to participating in learning networks. In my empirical findings, it is evident that the participants were highly motivated to follow the framework outlined by external course facilitators. Informants describe how they were introduced to a knowledge base with the theoretical rationale for learning leadership. Participants were to immediately practice the values from learning conversations by conducting discussions with employees in their own units. These were authentic conversations that leaders should have regardless. The topic of the conversation was the follow-up of results from diagnostic tests. Data from the assessments provided insights into the teacher's teaching and the student's learning. My informants had the opportunity to practice learning communication in their everyday work. Another category in my empirical findings is that the participants have changed their mindset. Conversations with employees were recorded, and these recordings became the subject of plenary reflections during professional development sessions. Repeated practice, review of recordings, and transcriptions increased the participants' awareness of their thinking process and communication. They became more focused on being open about their assumptions and justifying them. Another important category indicates how participants have used data in their efforts to become learning leaders. On the one hand, they used data from their own conversations and colleagues' conversations to increase awareness of their behavior and communication. They also focused on data as evidence for assumptions in discussions with teachers about the relationship between teaching and students' learning. My data also includes findings that emphasize the importance of relationships and trust when people are learning, a notion supported by Bryk and Schneider (2003). It has been crucial for my informants when participating in training on learning conversations, but social trust is also essential in a workplace where one aims to improve in their job. The experience of training in learning conversations and how it has influenced the communication of four school leaders may lead to rethinking post-education and further training for school leaders.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Å, ja, det var så lærerikt hele prosessen!" En kvalitativ intervjustudie av fire skolelederes opplevelse av opplæring i lærende samtaler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel