Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorKaas, Monica Renée
dc.date.accessioned2024-02-20T18:20:21Z
dc.date.available2024-02-20T18:20:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155614202:34496388
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118801
dc.description.abstractDenne studien er en kvalitativ intervjuundersøkelse av hvordan lærere i Helse- og oppvekstfag (HO) i videregående opplæring forstår og underviser i kommunikasjonsferdigheter på Vg2 helsefagarbeider. Undersøkelsen er inspirert av et ønske om å kartlegge hvordan disse viktige, men kompliserte ferdighetene kan styrkes før elevene går ut i praksis. Undersøkelsen er basert på dybdeintervjuer med 7 lærere. Det teoretiske grunnlaget er teorier om kommunikasjon og flere yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske tilnærminger til undervisning. Analysen er strukturert i tre deler; Idealer, utfordringer for lærerens arbeid og yrkesdidaktiske tilnærminger for å sikre elevenes læring. Overordnet sett viser undersøkelsen at lærerne bruker både egne erfaringer, idealer om god kommunikasjon og rammeplanen når de vurderer hvordan de kan støtte elevene i å utvikle sine kommunikasjonsferdigheter. De har en rekke ulike strategier for å støtte elevenes svært ulike forutsetninger og behov for praktiske oppgaver og etterstreber tverrfaglighet og dybdelæring. Oppgaven viser noen aspekter ved det arbeidet HO-lærere gjør i møte med minoritetsspråklige elever. Diskusjonen handler om de yrkesdidaktiske utfordringene og løsningene kan forstås som en del av HO-lærerens spesialfelt, i møtet mellom teori og praksis. Oppgaven konkluderer med at lærerne jobber med helhet og sammenheng for elevene gjennom yrkesdidaktiske grep som praktiske øvelser og å støtte elevene i overganger til praksisfeltet. Undersøkelsen belyser hvor viktig det er at HO-lærere har et reflektert forhold til sin egen fagbakgrunn og bruker denne til å støtte fremtidens helsefagarbeidere i å utvikle en av deres kjernekompetanser.
dc.description.abstractThis study is a qualitative investigation of how teachers in healthcare, childhood and youth developments (HO) in upper secondary education understand and teach communication skills in the second year of health care worker education. The study is inspired by a desire to map out how these important, yet complicated skills can be strengthened before students go into practice. The investigation is based on in-depth interviews with 7 teachers. The theoretical foundation includes theories of communication and various vocational pedagogical and didactic approaches to teaching. The analysis is structured in three parts; ideals, challenges in the teacher's work, and vocational didactic approaches to ensure student learning. Overall, the study shows that teachers use their own experiences, ideals about good communication, and the curriculum when they assess how they can support students in developing their communication skills. They have a variety of strategies to support students' very different prerequisites and needs for practical tasks and strive for multidisciplinary and in-depth learning. The task illustrates some aspects of the work HO teachers do in dealing with students who speak minority languages. The discussion is about how the vocational didactic challenges and solutions can be understood as part of the HO teacher's specialty, in the intersection between theory and practice. The thesis concludes that teachers work for a holistic approach and coherence for the students through vocational didactic measures such as practical exercises and supporting students in transitions to the practice field. The study highlights how important it is for HO teachers to have a reflected relationship with their own professional background and use this to support future health care workers in developing one of their core competencies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan støtte elevene i å utvikle profesjonell kommunikasjon? - En kvalitativ undersøkelse av helse- og oppvekstfag læreres utfordringer og metoder.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel