Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLongva, Nelly Ann Midtbø
dc.contributor.authorRøhnebæk, Inga Konradsen
dc.date.accessioned2024-02-16T18:19:44Z
dc.date.available2024-02-16T18:19:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155609108:192693348
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118231
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI lys av tiltaket fra regjeringen rundt kjønnskvotering som kommer fra 2024, vil denne studien ta for seg maritime aktører sine tanker rundt kjønnskvotering, og hva de tenker er utfordringene og fordelene med dette for sektoren. Maritim sektor har tradisjonelt vært mannsdominert, noe som reflekteres i mangel på kvinnelige representanter i lederstillinger og styreverv. Med nye regler som skal sikre minimum 40 prosent representasjon av hvert kjønn i styrene til aksjeselskap, forventes en stor forandring i maritim sektor fra 2024. Det ble gjennomført seks dybdeintervju med toppledere fra maritim sektor, som enten har eller sitter i styreverv, for å belyse temaet. Det ble samlet inn rikelig med informasjon fra de maritime lederne om deres tanker rundt kjønnskvotering, hva de tenkte var mulige ulemper og fordeler med implementeringen av kjønnskvotering, og hvordan de vurderte den maritime sektoren sine holdninger rundt tiltaket fra regjeringen. Funnene fra dybdeintervjuene avdekker en generell positiv holdning til kjønnskvotering, anerkjennelse av de mange potensielle fordelene, og en forventning om at de identifiserte utfordringene vil avta over tid. En sentral utfordring er det begrensede antallet kvalifiserte kvinnelige kandidater. Bekymringer inkluderer også mulige snarveier som selskapene kan benytte seg av for å omgå kvoteringskravet. Fordelene som ble fremhevet i studien inkluderer økt mangfold i styrene og selskapene som helhet, som bidrar til et bredere perspektiv og dypere diskusjoner, som kan forbedre beslutningstaking og innovasjon. En økning i kvinnelig representasjon i styrene kan også påvirke mangfoldet i selskapet i andre roller, som til sjøs, og gi næringen flere rollemodeller å strebe etter. Kjønnskvotering fungerer som en katalysator for endring ved å presse selskapene til å prioritere mangfold og likestilling. En positiv utvikling i kjønnsfordelingen er forventet når selskaper tar dette ansvaret alvorlig og arbeider aktivt for å tiltrekke og beholde kvinnelige ansatte. Kjønnskvotering utfordrer også likhetseffekten i rekrutteringsprosesser og uformelle nettverk, som ofte leder til valg av kandidater som ligner på dem som allerede innehar posisjoner. Samtidig antyder studien at samfunnsmessige trender, som økt andel kvinner i maritime studier og endrede holdninger blant yngre generasjoner, støtter en mer naturlig utvikling mot kjønnsbalanse i sektoren. Dette kan bety at kvotering blir en midlertidig løsning fremfor en permanent nødvendighet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnskvotering i styrene i maritim sektor: Forventede utfordringer og potensielle fordeler
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel