Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEmblemsvåg, Jan
dc.contributor.authorMathiesen, Per Schjelderup
dc.date.accessioned2024-02-13T18:19:38Z
dc.date.available2024-02-13T18:19:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155609108:192505578
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3117385
dc.description.abstractSkipsfartsnæringen er ansvarlig for omtrent tre prosent av de globale utslippene, og dersom nye implementeringer og forskrifter ikke iverksettes, vil dette tallet øke. Som et resultat er verden i endring og nye reguleringer kommer, både på et globalt og regionalt nivå. Disse nye lovene inkluderer blant annet IMO Carbon Intensity Indicator som trådte i kraft i 2023, FuelEU Maritime fra 2025, og EUs kvotehandelssystem (EU ETS) som vil inkludere skipsfart fra 1. januar 2024. Denne oppgaven vil fokusere på "European Union Emission Trading System og lovgivningens økonomiske innvirkning på deep-sea kjemikalietankrederiers investeringer i miljøvennlige teknologier". Denne oppgaven er skrevet i løpet av min praksisperiode hos Odfjell SE, et kjemikalietankrederi som opererer innenfor deep-sea og dermed brukes som et eksempel på næringen. For å vurdere den økonomiske konsekvensen av EU ETS er det nødvendig med en forklaring av lovgivningen, samt en oversikt over de nye skipsinstallasjonene Odfjell installerer på flåten. Siden det er gjort begrenset forskning på temaet tidligere har jeg gjennomført flere intervjuer med ansatte hos Odfjell for å få innsikt i hvordan de forbereder seg på det nye lovverket, i tillegg til dets innvirkning på nye investeringer i miljøvennlig teknologi på tvers av flåten. Basert på den kvalitative forskningen som ble utført, er det tydelig at EU ETS vil ha en innvirkning på hvordan kjemikalietankrederier innenfor deep-sea vil investere i miljøvennlig teknologi på sine fartøy. Imidlertid ble både CII og FuelEU Maritime ansett som mer avgjørende ettersom de vil påvirke rederiet direkte. EU ETS vil skape en kostnad for karbonutslippene, men målet til rederiene er å overføre denne kostnaden til kunden. Ved å forurense mindre enn konkurrentene vil et rederi bli mer attraktivt for kunden, da karbonavgiften blir mindre. Dersom et selskap ikke overholder både CII og FuelEU Maritime, vil det bli ilagt bøter, noe som betyr økte kostnader for rederiet selv.
dc.description.abstractShipping is responsible for around three percent of the global emissions, and if new implementations and regulations are not implemented, this number is predicted to rise. As a result, the world is changing and new regulations are coming, both on a global and regional level. Among others these new laws include the IMO Carbon Intensity Indicator which came into effect in 2023, FuelEU Maritime from 2025, and the EU Emission Trading System commencing on the 1st of January 2024. This thesis will focus on “the European Union Emission Trading System and its financial impact on deep-sea chemical tanker shipping companies’ investments in environmentally friendly technologies”. While writing this thesis I have had my internship at Odfjell SE, a deep-sea chemical tanker company which will be used as an example of the segment. To assess the financial impact of the EU ETS an explanation of the legislation is necessary, as well as a look at the new ship installations Odfjell are implementing. As there is limited research done on the topic previously, I have conducted multiple interviews with employees at Odfjell to gain insight into how they prepare for the new legislative, in addition to its impact on new investments in environmentally friendly technologies across the fleet. Based on the qualitative research conducted, it became clear that the EU ETS will have an impact on how deep-sea chemical tanker shipping companies will invest in environmentally friendly technologies on their vessels. However, both CII and FuelEU Maritime were deemed more crucial as they would directly impact the shipping company. While the EU ETS will create a cost for carbon the goal for the shipping companies is to transfer this cost to the customer. By polluting less than the competition a shipping company will become more attractive to the customer, as the carbon tax will be smaller. If a company is incompliant with both CII and FuelEU Maritime, penalties will be imposed, which means increased costs for the shipping company itself.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe European Union Emission Trading System and its financial impact on deep-sea chemical tanker shipping companies’ investments in environmentally friendly technologies
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel