Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjerdahl, Harald Godø
dc.contributor.authorBakke, Maiken Konstanse
dc.contributor.authorIversen, Martin
dc.date.accessioned2024-02-09T18:19:59Z
dc.date.available2024-02-09T18:19:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155609108:191562513
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3116687
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven prøver å finne ut hvordan byråer fra et shippingknutepunkt driver sin virksomhet sammenlignet med andre fra mindre regioner, og hvilke tjenester de inkluderer i byråhonoraret. Ved å sammenligne dem med hverandre prøver vi å finne ut om det er noen tydelige forskjeller i deres praksis. Når byrået er oppnevnt på grunn av kontraktsmessige forpliktelser, er rederen tvunget til å bruke en fast agent. Tjenestene kan ofte variere, og prisene i seg selv varierer mye på grunn av at agenter opererer i et fritt marked. Det skipseiende selskapet, hvis det har å gjøre med en ukjent agent, kan ende opp med å havne i en vanskelig situasjon der agenten enten er for dyr eller yter en underordnet tjeneste. Når rederen får velge sin egen agent, flyttes makten over til eiers favør, men ofte får charterselskaper velge agent. Dette betyr ikke at det ene er bedre enn det andre, men med denne oppgaven ønsker vi å utforske om det er noen større eller mindre forskjeller. Oppgavens funn viser at forskjellene mellom eiere/charteragent er små til ikke-eksisterende. Agenter streber etter å gi den samme tjenesten til begge, prisen på den annen side er ofte forhandlet på forhånd eller er markedsbasert. De vi har intervjuet tegner et bilde der de følger markedet, mens de prøver å tjene provisjoner på ekstrakostnader hvis de oppstår. Førstnevnte er mer anvendelig for agenten i det mest konkurranseutsatte området. Når byråer er i et miljø med høy etterspørsel og mange utfordrere, tilbyr de flere tjenester på grunn av å være lokalisert i et fraktknutepunkt. Oppgaven viser et fellestrekk mellom alle tre, og dette skyldes at agentrollen på en eller annen måte er høyt standardisert med et minimum av tjenester alle skal yte. Alt i alt er agentrollen å være tilgjengelig for kunden din, uansett om din tilknytning hovedsakelig er til eieren eller befrakteren. De tre europeiske agentene opererer alle innenfor samme bransje, og teoretisk sett kan de bytte posisjoner og fortsette å tilby de samme tjenestene som de er vant til i sine respektive regioner.
dc.description.abstractThis thesis tries to find out how agencies from a shipping hub conduct their business compared to others from smaller regions, and which services they include in their agency fee. By comparing them to each other we try to find out if there are any distinct differences in their practices. When the agency is appointed due to contractual obligations, the shipowner is forced to use a set agent. Services can often vary, and prices themselves differ greatly due to the fact that agents operate in a free market. The ship owning company, if dealing with an unknown agent, can end up finding themselves in a tricky situation where the agent is either too expensive or provides a subpar service. When the shipowner gets to choose their own agent, they negotiation power switch in owner’s favor, but often charters gets to choose the agent. This does not mean that one is better than the other, but with this thesis we want to explore if there are any major or minor differences. The thesis findings show that differences between owners/charters agent are small to non-existent. Agents strive to provide the same service to both, the price on the other hand is often negotiated beforehand or is market based. Our subjects paint a picture of where they follow the market, while trying to earn commissions on extra charges if they do occur. The former is more applicable for the agent in the most competitive area. When agencies are in an environment with high demand and many contenders, they offer more services due to being located in a shipping hub. The research shows a commonality between all three, and this is due to the agent role being in some way highly standardized with a minimum of services all shall provide. All in all, the agent role is to be at beck and call for your client, regardless if your affiliation is mostly with the owner or charterer. The three European agents all operate within the same industry, and theoretically, they could exchange positions and continue providing the same services as they are accustomed to in their respective regions.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleWhat services does the agency fee in the ARA region include, and how does it compare to other European regions?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel