Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRelling, Tore
dc.contributor.authorTorgersen, Vegard Bråtveit
dc.date.accessioned2024-02-09T18:19:53Z
dc.date.available2024-02-09T18:19:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155609108:192528399
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3116683
dc.description.abstractDenne avhandlingen markerer en betydelig milepæl i min akademiske reise ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet. Gjennom dette arbeidet har jeg integrert teoretiske prinsipper fra bacheloren i shipping management med empiriske innsikter oppnådd innenfor maritim sektor. Jeg er heldig som har hatt muligheten til å forske på et tema som samtidig utviklet seg omfattende, spesifikt implementeringen av grønn ammoniakk som marint drivstoff i offshore shipping. Avhandlingens brede og utforskende vinkling har gitt meg innsikt i ulike nivåer av den maritime sektoren, fra regulatoriske myndigheter til teknologileverandører. Dette omfattende perspektivet har forbedret min forståelse med praktiske innsikter, som går utover teoretisk kunnskap fra et akademisk standpunkt. Imidlertid medførte den omfattende datainnsamlingen i det utforskende designet tidvis til utfordringer. Å engasjere seg i oppgaver og nøye observere befraktningsoperasjoner i praksisperioden har gitt meg en dyp forståelse av dette segmentet innen offshore shipping. Jeg ønsker å uttrykke min takknemlighet for muligheten til å ha gjennomført min praksisperiode hos Seabrokers Chartering, hvor jeg ble ønsket varmt velkommen av alle kolleger som sjenerøst delte sin kunnskap og støtte. En spesiell takk går til mine kolleger i Renewables, Subsea and Projects, Aleksander Kjønnerød og Simon Skjoldevik. Å lære fra deres ekspertise og arbeid har vært uvurderlig. I tillegg har førsteamanuensis Tore Relling gitt innsiktsfull veiledning gjennom skriveprosessen, som hjalp meg med å navigere kompleksitetene i den akademiske komposisjonen.
dc.description.abstractThis thesis explores the ongoing green transformation in Norway's offshore shipping industry as part of the broader global shift in the maritime sector towards environmental sustainability. The empirical motivation stems from the assumed significant influence of regulations and incentives in driving the adoption of low-emission technologies, particularly focusing on green ammonia for propulsion, a rapidly evolving technology. The theoretical framework includes three main concepts: the multi-level perspective (MLP) theory, organizational change theory according to Jacobsen and Thorsvik, and the diffusion of innovations (DOI) theory. These theories support the thesis’ argument that the transformation in the offshore shipping industry is a complex interaction involving actors, technologies, policies, and institutions. The comprehensive background chapter covering regulatory initiatives, in addition to organizational change theory, and the DOI theory compliment the MLP theory. To address the research question within this theoretical framework, a methodology derived from Larsen's qualitative research phases, complemented by Busch’s and Tjora’s theories, is employed. The empirical evidence draws from the analysis of eleven interviews with stakeholders in the offshore shipping industry, operating at different levels within the industry. The research highlights that the shift towards green ammonia as a marine fuel is not solely a technological transition; rather, it involves a dynamic interplay among stakeholders. The main findings show that factors such as the green change, EU policies, and IMO, inherent driving forces, contribute to ambiguity in the maritime system, impeding ammonia engagement. Charterers, influential in driving implementation, display varying commitment levels. Organization proactivity is observed but also unpreparedness due to safety concerns. Additionally, incentives and safety are seen as critical drivers in similar technologies. Overcoming barriers involve leveraging industry collaboration, regulatory support, charterer responsibility, and organizational structures for sustainability assessment.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleGreen Ammonia as a Marine Fuel in the Offshore Shipping Industry: Which Barriers and Strategies for Implementation can be Identified?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel