Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGJERDAHL, HARALD GODØ
dc.contributor.authorCARREA, ISELIN JENSSVEEN
dc.date.accessioned2024-02-09T18:19:36Z
dc.date.available2024-02-09T18:19:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155609108:191684439
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3116674
dc.description.abstractContainertransporten har revolusjonert den globale handelen ved å tilby effektive løsninger for frakt av varer. I midlertidig ser man at containertransport ikke har blitt like utbredt i deler av Nord-Norge, og transport av fryst sjømat fraktes derfor med andre transportmetoder. Oppgaven retter derfor søkelyset mot containerisering av denne landsdelen, og har følgende problemstilling «Hvordan kan containerfrakt til sjøs fremmes i Nord-Norge?». Oppgavens fokus rettes spesifikt mot utviklingen av Tromsø havn som et sentralt knutepunkt for containerfrakt innenfor den frosne sjømatsektoren, samt hvordan holdninger til ulike aktører påvirker denne utviklingen. For å undersøke tematikken relatert til containerfrakt i Nord-Norge har det blitt besluttet å benytte kvalitative intervjuer som forskningsmetode. Det er gjennomført syv intervjuer med enkeltpersoner fra ulike organisasjoner tilknyttet containerfrakt, samt enkeltpersoner tilhørende organisasjoner som er direkte involvert i eksport- og importvirksomheten i regionen. Det fremkommer at Tromsø havn kan utvikles til å bli et viktig knutepunkt for containerhandel innenfor den frosne sjømatsektoren. Samtidig avdekkes det mangel på tilstrekkelig lastegrunnlag for regulære anløp til havnen, delvis på grunn av lasteubalansen som oppstår og alternative transportmetoder. Forskningen viser at det er behov for forutsigbarhet og konkurransedyktige priser på både sjø- og landsiden for å fremme containerfrakt. Posisjonering av deep sea-containere blir også et viktig element for utviklingen, men det identifiseres i midlertidig utfordringer knyttet til dette. Resultatene i studien viser at holdninger kan være et viktig element i utviklingen av containerfrakt. Informantenes holdninger til containerfrakt er generelt positive, men det understrekes også at det er behov for spesifikke tiltak for at containerfrakt kan vurderes som transportmetode. Fiskerinæringen har langvarige relasjoner til aktørers transportmetode, noe som kan vanskeliggjøre situasjonen. Oppgaven understreker derfor at det å fremme containerfrakt kan være avhengig av samkonkurranse mellom både etablerte aktører og aktører som ønsker å etablere seg i regionen. Samtidig viser resultatene at tollbestemmelser, sanksjoner og andre politiske bestemmelser kan påvirke utviklingen av containerfrakt. Med bakgrunn i oppgavens teori og de funn som er gjort kan det konkluderes med at det er realistisk å fremme containerfrakt til sjøs i Nord-Norge, men dette innebærer ulike utfordringer.
dc.description.abstractContainer transportation has revolutionized trade by offering efficient solutions for the shipment of goods. However, it is observed that container transportation has not been as widely adopted in parts of Northern Norway and therefore, frozen seafood is consequently being transported by other transportation methods. The thesis therefore focuses on the containerization of this region, with the following research question: “How can sea container freight be promoted in Northern Norway?”. The focus of the thesis is specifically directed towards the development of the Port of Tromsø as a central hub for container freight within the frozen seafood industry, as well as examining how attitudes of various stakeholders’ influence this development. To explore the subject related to container freight in Northern Norway, it has been decided to utilize qualitative interviews as the research method. Seven interviews have been conducted with individuals from various organizations associated with container shipping, as well as individuals belonging to organizations involved in export and import operations within the region. It appears that the Port of Tromsø can be developed into an important hub for container trade within the frozen seafood industry. However, the research reveals a lack of sufficient cargo base for regular calls to the port, partly due to the load imbalance and the use of alternative transportation methods. The research indicates that predictability and competitive pricing on both sea and land are needed to encourage container freight. The positioning of deep-sea containers is also identified as an important factor in the development, yet challenges related to this aspect are recognized. The study's results show that attitudes can be a significant element in the development of container freight. Informants' attitudes towards container freight are generally positive, but it is also emphasized that specific measures are needed for container freight to be considered as a transportation method. The fishing industry's long-standing relationships with current transportation methods can complicate the situation. Hence, the thesis highlights that promoting of container freight might rely on co-competition between both established actors and new entrants in the region. Additionally, the results indicate that customs regulations, sanctions, and other political decisions can influence the development of container freight. The thesis concludes that, based on its theoretical framework and findings, the promotion of sea container freight in Northern Norway is realistic but involves several challenges.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleContainerisering av Nord-Norge
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel