Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvistad, Tone Holten
dc.contributor.authorChristiansen, Linnea Maria
dc.date.accessioned2024-02-03T18:20:11Z
dc.date.available2024-02-03T18:20:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:156011098:100924510
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115407
dc.description.abstractMuntlige ferdigheter er viktig, da å kunne uttrykke seg, å kunne lytte og å kunne respondere på andres meninger er en forutsetning for å kunne delta aktivt i samfunnslivet (Svenkerud et al., 2012, s. 35). Dette er utgangspunktet for denne studien hvor jeg har sett nærmere på hvordan elevene selv opplever FN-rollespillet som en metode i muntlighet. Spesielle fokusområder i oppgaven har vært hvordan elevenes opplevelser av å diskutere i rolle har vært, hvordan de ser sammenhengen mellom gjennomføringen av rollespillet opp mot identitetsutvikling og utvikling av demokratisk dannelse, samt hvordan arbeidet med FN-rollespillet skiller seg fra annen muntlighetsundervisning. Forskningen bygger på empiri fra fem fokuselever, samt observasjon av gjennomføringen av undervisningsopplegget FN-rollespillet som ble holdt høsten 2022. I FN-rollespillet representerer klassen 16 ulike landdelegasjoner i Sikkerhetsrådet, og diskuterte i mitt tilfelle situasjonen i Mali. Hovedfunnene i oppgaven tyder på at elevene følte å diskutere med utgangspunkt i meningene til landene de representerer som et skjold mot den sosiale dimensjonen i diskusjoner, og at det derfor var lettere å stå i en diskusjon hvor partene var uenige. Likevel ser elevene også utfordringer med en minskende mulighet for å være retorisk fleksibel til å endre meninger i løpet av rollespillet da de føler seg bundet til rollene sine. Elevene har opplevd FN-rollespillet som gøy, engasjerende og lærerik, og har i ulik grad sett rollespillet som en øvelse i elevenes muntlige ferdigheter til å delta i demokratiske prosesser. Kan FN-rollespillet være med på å ufarliggjøre det å stå for meninger, noe som på sikt kan bidra til å ruste elevene til å kunne stå for egne meninger og delta i samfunnslivet, som LK20 har som mål? Dette vil drøftes videre i oppgaven, og jeg håper denne studien kan bidra til en større forståelse av elevenes opplevelser knyttet til rollespill i muntlighetsundervisningen.
dc.description.abstractOral skills are important, and being able to express oneself, being able to listen and being able to respond to other people's opinions is important for being able to participate actively in social life (Svenkerud et al., 2012, p. 35). This is the starting point for this study, where I have taken a closer look at how the students themselves experience the Model UN as a method in orality. Special areas of focus in this thesis have been the students' experiences of discussing when they were in role, how they saw the connection between the Model UN towards identity development and the development of democratic formation and how the work with the Model UN differs from other oral teaching. The research is based on empirical data from five focus students, as well as observation of the implementation of the Model UN teaching program which was held in autumn 2022. In the Model UN, the class represents 16 different country delegations in the Security Council, which in my case discussed the situation in Mali. The main findings in this thesis indicate that the students felt that discussing based on the opinions of the countries they represent served as a shield against the social dimension in discussions, and that it was therefore easier to engage in a discussion where the parties disagreed. Nevertheless, the students also see challenges with a diminishing opportunity to be rhetorically flexible to change their opinions during the Model UN as they feel bound to their roles. The pupils have experienced the Model UN as fun, engaging and educational, and to varying degrees have seen the Model UN as an exercise in the pupils' oral skills to participate in democratic processes. Perhaps the Model UN can help make it easier for the students to stand for opinions, which in the long run can help to equip students to be able to stand for their own opinions and participate in social life, which curriculum aims for? This will be discussed further in the thesis, and I hope this study can contribute to a greater understanding of the students' experiences related to drama in general and the Model UN more specifically in oral teaching.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title“Dem kritiserer jo ikke deg, dem kritiserer jo bare ditt land sine meninger”. En studie av elevers perspektiver på FN-rollespillet som undervisningsmetode i muntlighet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel