Show simple item record

dc.contributor.advisorAglen, Bjørg
dc.contributor.advisorHeimburg, Dina von
dc.contributor.authorArnø, Tuva Leite
dc.date.accessioned2024-02-03T18:19:37Z
dc.date.available2024-02-03T18:19:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146522886:91831348
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115401
dc.description.abstractDenne masterstudien er tilknyttet NTNUs følgeforskning av 0-24 samarbeidet i Trondheim kommune. Gjennom seks delprosjekter prøver pilot 0-24 Innbyggernes modell ut en ny måte å støtte og hjelpe utsatte ungdommer i alderen 12-24 år, og lavinntektsfamilier med små barn, hvor innbyggere i målgruppen involveres og settes i sentrum av hvert delprosjekt. Målet er hindre utenforskap gjennom mer helhetlig og samordnet innsats, som kan skape grunnlag for aktiv deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Hensikten med denne masterstudien var å utforske deltakere av det samskapte delprosjektet «Veien til førerkortet» sine opplevelser og erfaringer knyttet til prosjektet, med formål om å oppnå forståelse av hva de opplever som betydningsfullt med prosjektet. «Veien til førerkortet» er et resultat at Uteseksjonens utfordring til ungdommene i «guttegruppa» om hva de trenger for å få et bedre liv. Forskningsspørsmålet er: Hvordan opplever deltakerne i «Veien til førerkortet» at prosjektet påvirker livene deres, og hva vektlegges som betydningsfullt for dem? Denne kvalitative intervjustudien er posisjonert innenfor en sosialkontruksjonistisk forståelsesramme. Datamaterialet ble samlet inn gjennom semi-strukturerte dybdeintervju med ni intervjupersoner. «Mattering» av Isaac Prilleltensky og «the capabilities approach» av Amayrta Sen og Martha Nussbaum utgjør i sum denne studiens teoretiske rammeverk, som ble anvendt i søken etter å oppnå analytisk forståelse gjennom en refleksiv tematisk analyse. Studiens resultater ble strukturert som tre hovedtemaer: 1) Veien blir til gjennom Uteseksjonen, 2) En sjanse vi ikke har fått før, 3) En vekket motivasjon. Resultatene indikerer at prosjektet «Veien til førerkortet» har hatt betydning for ungdommenes liv på flere måter. Intervjupersonene opplevde å bli anerkjent som verdifulle ressurser for samfunnet, og verdt å satse på. Det samskapte prosjektet, som er basert på ungdommenes faktiske ønsker og behov, opplevdes som hjelpsom hjelp og skapte muligheter for deltakerne som de av ulike grunner ikke hadde hatt før. Individtilpasset og helhetlig hjelp fra voksne i Uteseksjonen som de hadde tillit til var betydningsfullt, og ga ungdommene reelle muligheter til å gjøre ønskede endringer i egne liv.
dc.description.abstractThis master’s thesis is part of NTNU’s follow-up research on the 0-24 collaboration in Trondheim municipality. Pilot 0-24 in Trondheim municipality is exploring new ways of supporting vulnerable young people aged 12-24, and low-income families with young children through six sub-projects. The actual needs of residents in the target groups are considered the core of each project. The goal is to prevent social exclusion by ensuring early intervention and more comprehensive and coordinated initiatives, thereby creating a foundation for active participation in labor and social life. The aim of this study was to explore the experiences of participants in the co-created sub-project “Veien til førerkortet” (literal translation: “the road to the driver’s license”). The goal was to gain an understanding of how the project affects the participant’s lives from their perspective, and what they emphasize as important. The research question is: How do participants in “Veien til førerkortet” experience the project’s impact on their lives, and what is emphasized as important to them? This qualitative interview study is grounded in a social constructionist paradigm. Data were collected through semi-structured in-depth interviews with nine interviewees. The theoretical framework of this study is based on Isaac Prilleltensky’s concept of “mattering” and the capabilities approach developed by Amayrta Sen and Martha Nussbaum. The results were developed through reflexive thematic analysis, applying the theoretical framework as an analytic tool. The results are structured as three main themes: 1) The road is created through “Uteseksjonen” (an “outreach service” for young people, which offers support and assistance for various challenges), 2) An opportunity we haven’t had before, 3) An awakened motivation (literal translations). The results suggest that the project, “Veien til førerkortet”, has impacted the participant’s lives in several ways. The interviewees felt recognized as valuable assets in the community. The co-created project, based on the participant’s actual needs, was perceived as genuinely helpful and created opportunities for the participants that, for various reasons, they hadn’t had before. Holistic support from trusted adults in “Uteseksjonen” was emphasized as important and gave the participants capabilities to make positive changes in their own lives.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVeien til førerkortet og samfunnsdeltakelse: en kvalitativ studie av hvordan deltakere av "Veien til førerkortet" opplever at prosjektet påvirker livene deres, og hva de vektlegger som betydningsfullt
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record