Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRobbins-Sponaas, Rhonna
dc.contributor.authorEdvardsen, Karoline Bakke
dc.date.accessioned2024-02-01T18:19:20Z
dc.date.available2024-02-01T18:19:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155667384:37628766
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115142
dc.description.abstractDenne masteroppgaven gir en grundig analyse av hvordan funksjonshemming blir fremstilt og representert i Frances Hodgson Burnetts roman The Secret Garden (1911) og Andrew Stantons film Finding Nemo (2003). Det er blitt viet betydelig forskning til å utforske inkluderingen av funksjonshemmede karakterer i den velkjente filmen Finding Nemo i løpet av de siste to tiårene. Imidlertid har romanen The Secret Garden ennå ikke blitt analyser i like stor grad. Oppgaven undersøker om The Secret Garden og Finding Nemo samsvarer med den dominerende forståelsen av inkludering av funksjonshemmede karakterer i deres utgivelsestider. Videre analyserer oppgaven hvordan de litterære verkene presenterer og representerer funksjonshemmede karakterer, enten negativt eller positivt, med tanke på hvordan karakterene fremstiller seg selv og hvordan andre karakterer behandler dem. Oppgavens premiss er at fremstillingen av funksjonshemmede karakterer i de to verkene er forskjellige, og i en klasseromskontekst bør begge verkene inkluderes for å gi en bedre og mer rettferdig forståelse og representasjon av funksjonshemmede. Ved å utforske fremstillingen av funksjonshemmede karakterer i litteratur avslører denne studien deres betydning for å gi verdifull innsikt i funksjonshemmede menneskers opplevelser. Ved å oppklare viktigheten av inkluderende litteratur og å legge frem et solid analytisk rammeverk, understreker denne oppgaven verdien av å inkludere verk som The Secret Garden og Finding Nemo i utdanningssammenhenger. Oppgaven argumenterer for en tilnærming til undervisning i litteratur som resonnerer med studenters varierte erfaringer i den virkelige verden. Oppgaven foreslår en mulig tilnærming for å vurdere fremstillingen og inkluderingen av funksjonshemmede karakterer i litterære verk. Ved å bruke denne metoden kan lærere effektivt inkludere litteratur med funksjonshemmede karakterer mer i klasserommet.
dc.description.abstractThis master's thesis supplies a thorough examination of how disability is portrayed and represented in Frances Hodgson Burnett's novel The Secret Garden (1911) and Andrew Stanton's movie Finding Nemo (2003). Extensive research has been dedicated to exploring the inclusion of disabled characters in the well-known movie Finding Nemo over the last two decades. However, the novel The Secret Garden has yet to receive the same level of analysis. By analysing the portrayal of characters with mental and physical disabilities in literature, we can determine if they are included fairly and accurately to represent society. The thesis investigates whether The Secret Garden and Finding Nemo correspond with the predominant understanding of including disabled characters in their publication times. Moreover, the thesis analyses and explores how the literary works present and represent disabled characters, whether negative or positive, in terms of how the characters view themselves and how other characters treat and them. The thesis's premise is that the portrayals of disabled characters in the two works are different, and in a classroom context, both works should be included to provide a broader and fair understanding and representation of disabled people. By exploring the representation of disabled characters in literature, this study reveals their significance in providing valuable insight into the experiences of disabled people. By clarifying the significance of inclusive literature and offering an analytical framework, this thesis underscores the value of integrating works such as The Secret Garden and Finding Nemo in educational settings. Ultimately advocating for a perspective on teaching literature which resonates with students' diverse experiences in the real world. The thesis proposes a potential approach for assessing the representation and inclusion of disabled characters in literary works. By employing this method, teachers can effectively incorporate literature featuring disabled characters more prominently in classrooms.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDiverse Characters, Diverse Abilities: Examining Disability in The Secret Garden and Finding Nemo
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel