dc.contributor.advisor | Østgaard, Sven. | |
dc.contributor.author | Rye-Holmboe, Lars. | |
dc.date.accessioned | 2024-01-31T18:19:41Z | |
dc.date.available | 2024-01-31T18:19:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:161317748:97300188 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3114939 | |
dc.description.abstract | Mange aspirerende manusforfattere og filmentusiaster, har kanskje lest en bok eller artikkel
om hvordan man skriver et manus. “Tips og triks for hvordan man skriver et manus som
selger!” jeg har lest mange slike. Det jeg aldri hadde kommet over før jeg begynte å skrive
denne masteroppgaven var en bok som fokuserte på omskrivingsprosessen. Det er nemlig det
denne oppgaven har som mål å undersøke. Omskriving er vanskelig og smertefullt, men
essensielt for å ta manuset ditt fra å være et rotete førsteutkast til å bli et fullstendig realisert,
ferdig manus. Selv om man kan begynne på side en med et mål om å gjøre manuset bedre, er
ikke dette den beste fremgangsmåten. Denne teksten skal forsøke å svare på hvordan man best
organiserer omskrivingen, hvilke hjelpemidler som bør anvendes og hvordan man best mulig
bruker dem for å effektivisere prosessen. Vi skal se på to ulike modeller som er forslag til
hvordan man organiserer omskrivingen, Epps-modellen og Lazarus-modellen.
Dette er en produksjonsstudie og vi skal ta i bruk et eksempel på en omskrivingsprosess fra
det virkelige liv, nemlig min egen. Den noe mislykkede omskriving av manuset til filmen
“Flakka Fury”. Gjennom å se på valgene som ble gjort i denne omskrivingsprosessen får vi en
dypere forståelse for hva man bør gjøre, hva man bør unngå og hvorfor det er så viktig å ha
riktig tilnærming til omskriving. | |
dc.description.abstract | Many aspiring screenwriters and film enthusiasts may have read a book or article on how to
write a screenplay. "Tips and tricks for crafting a screenplay that sells!" I've read many books
like that. What I had never come across before I began writing this master's thesis was a book
that focused on the rewriting process. That's precisely what this thesis aims to investigate.
Rewriting is difficult and painful, yet essential to transform your script from a messy first
draft into a fully realized, finished screenplay. Although one might start on page one with the
goal of bettering the script, this isn't the best approach. This text will attempt to address how
to best organize the rewriting process, which tools to use, and how to make the most effective
use of them to streamline the process. We'll look at two different models for organizing
rewriting: the Epps model and the Lazarus model.
This is a production study, and we'll utilize an example of a real-life rewriting process
specifically, my own somewhat unsuccessful rewriting of the screenplay for the film "Flakka
Fury." By examining the choices made in this rewriting process, we gain a deeper
understanding of what should be done, what to avoid, and why it's so crucial to approach
rewriting correctly. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Omskriving av manus | |
dc.type | Master thesis | |