Omskriving av manus
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3114939Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Mange aspirerende manusforfattere og filmentusiaster, har kanskje lest en bok eller artikkelom hvordan man skriver et manus. “Tips og triks for hvordan man skriver et manus somselger!” jeg har lest mange slike. Det jeg aldri hadde kommet over før jeg begynte å skrivedenne masteroppgaven var en bok som fokuserte på omskrivingsprosessen. Det er nemlig detdenne oppgaven har som mål å undersøke. Omskriving er vanskelig og smertefullt, menessensielt for å ta manuset ditt fra å være et rotete førsteutkast til å bli et fullstendig realisert,ferdig manus. Selv om man kan begynne på side en med et mål om å gjøre manuset bedre, erikke dette den beste fremgangsmåten. Denne teksten skal forsøke å svare på hvordan man bestorganiserer omskrivingen, hvilke hjelpemidler som bør anvendes og hvordan man best muligbruker dem for å effektivisere prosessen. Vi skal se på to ulike modeller som er forslag tilhvordan man organiserer omskrivingen, Epps-modellen og Lazarus-modellen.Dette er en produksjonsstudie og vi skal ta i bruk et eksempel på en omskrivingsprosess fradet virkelige liv, nemlig min egen. Den noe mislykkede omskriving av manuset til filmen“Flakka Fury”. Gjennom å se på valgene som ble gjort i denne omskrivingsprosessen får vi endypere forståelse for hva man bør gjøre, hva man bør unngå og hvorfor det er så viktig å hariktig tilnærming til omskriving. Many aspiring screenwriters and film enthusiasts may have read a book or article on how towrite a screenplay. "Tips and tricks for crafting a screenplay that sells!" I've read many bookslike that. What I had never come across before I began writing this master's thesis was a bookthat focused on the rewriting process. That's precisely what this thesis aims to investigate.Rewriting is difficult and painful, yet essential to transform your script from a messy firstdraft into a fully realized, finished screenplay. Although one might start on page one with thegoal of bettering the script, this isn't the best approach. This text will attempt to address howto best organize the rewriting process, which tools to use, and how to make the most effectiveuse of them to streamline the process. We'll look at two different models for organizingrewriting: the Epps model and the Lazarus model.This is a production study, and we'll utilize an example of a real-life rewriting processspecifically, my own somewhat unsuccessful rewriting of the screenplay for the film "FlakkaFury." By examining the choices made in this rewriting process, we gain a deeperunderstanding of what should be done, what to avoid, and why it's so crucial to approachrewriting correctly.