Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersen, Bjørn
dc.contributor.authorHanebrekke, Kirsti
dc.date.accessioned2024-01-27T18:19:25Z
dc.date.available2024-01-27T18:19:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:148661736:14959513
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114169
dc.description.abstractI de neste tiårene vil norsk vann- og avløpsbransje sammen måtte løse store utfordringer. I sin rapport om kommunalt investeringsbehov for vann og avløp fra 2021 til 2040, har Norsk Vann (Norsk Vann, 2021) funnet at etterslepet på vedlikehold av ledningsnettet er på 332 milliarder kroner. Mer bruk av innovative anskaffelser vil føre til mer effektiv bruk av pengene (RIF, 2021). Det er derfor viktig å legge til rette for mer innovasjon i gjennomføringen av prosjektene. Etter hvert som teknologien og samfunnet har utviklet seg, har også prosjektene blitt mer komplekse og prosjektgjennomføringen mere krevende. I en søken etter bedre arbeidsmetoder har samspillskontrakter blitt tatt i bruk. Samspillskontraktene har imidlertid sine utfordringer, og en forutsetning for godt samarbeid er at vi sørger for at det er et likeverdig samarbeid. Hensikten med dette studiet var å utforske hvilke fallgruver det er for likeverdig samarbeid mellom rådgiver, entreprenør og byggherre i en samspillsentreprise. For å besvare forskningsspørsmålet er det studert litteratur og gjennomført to casestudier i vann- og avløpsbransjen. Case studiene omfatter enkle dokument studier og ni kvalitative intervju er gjennomført. For å analysere de kvalitative dataene ble Tjoras (Tjora, 2021) stegvise deduktiv-induktive metode benyttet. I tillegg er det gjennomført et referanseintervju innledningsvis for å utforske problemstillingen. Innsamling av teori er utført med litteraturstudie. Videre er innhentet data satt i sammenheng med relevant teori. Gjennom casestudie, analyse og diskusjon av funn er det identifisert 20 fallgruver for likeverdig samarbeid mellom rådgiver, entreprenør og byggherre i en samspillsentreprise. Blant hovedfunnene er at holdninger, innstilling og arbeidsmåte ikke endres automatisk ved oppstart i en samspillsentreprise. Partene må klargjør hva som menes med samspill for prosjektet ved oppstart. Aktørene må ha tilstrekkelig bygge og samspillskompetanse for å fungere likeverdig i samarbeidet, og riktig personkjemi er spesielt viktig. Aktørene må også være villig til å investere i innsats og engasjement. Byggherren som eier og ansvarlig for drift av anleggene må være aktivt med i samarbeidet. Om man ikke sørger for at forutsetningene er på plass, så vil det heller ikke være nok med hardt arbeid for å få til likeverdig samarbeid.
dc.description.abstractIn the coming decades, the Norwegian water and wastewater industry will have to work together to address significant challenges. In their report on the municipal investment needs for water and wastewater from 2021 to 2040, Norsk Vann (Norsk Vann, 2021) has found that the backlog of maintenance of the pipe network amounts to 332 billion Norwegian kroner. Increased use of innovative procurements will lead to more efficient use of funds (RIF, 2021). Therefore, it is important to facilitate more innovation in project execution. As technology and society have evolved, projects have become more complex, and project implementation has become more demanding. In a quest for better working methods, collaborative contracts have been adopted. However, these contracts also have their challenges, and a prerequisite for successful cooperation is to ensure that it is a mutually equitable partnership. The purpose of this study was to explore which pitfalls there are for equitable cooperation between advisor, contractor and client in a collaborative contract. To answer the research question, a qualitative approach has been chosen. Literature was studied and two case studies were conducted in the water and sewage industry. The case study included simple document studies and nine qualitative interviews were conducted. Tjora's stepwise deductive-inductive method (Tjora, 2021) was used to analyze the qualitative data. In addition, a reference interview was conducted initially to explore the issue. Collection of theory was carried out through a literature study. Furthermore, the data was correlated with relevant theory. Through case studies, analysis and discussion of findings, 20 pitfalls for equitable cooperation between advisor, contractor and client in a collaborative project have been identified. Among the key findings is that attitudes, mindset, and working methods do not automatically change at the start of a collaborative project. The parties must clarify what is meant by collaboration for the project at the outset. The stakeholders must have sufficient construction and collaboration competence to function equitably in the collaboration, and the right interpersonal chemistry is especially important. The stakeholders must also be willing to invest in effort and commitment. The developer, who owns and is responsible for the operation of the facilities, must actively participate in the collaboration. If the prerequisites are not in place, hard work alone will not be enough to achieve equitable cooperation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLikeverdig samarbeid i en samspillsentreprise
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel