Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRokkones, Klara
dc.contributor.advisorBergh, Roger
dc.contributor.authorVoerman, Daniel Falch
dc.contributor.authorSoland, Bernt
dc.date.accessioned2024-01-22T18:19:18Z
dc.date.available2024-01-22T18:19:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:90243793:36771407
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3113203
dc.description.abstractDenne studien omhandler kollegasamarbeid. Intensjonen er å finne ut om det kan bidra til at undervisning på tvers av yrkesfag og matematikkfaget fremstår som mer praksisnær, relevant og derav mer helhetlig for elevene. Problemstillingen er "Hvordan kan kollegasamarbeid gjennomføres for å legge til rette for en mer helhetlig undervisning?". Med utgangspunkt i Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og tidligere forskning på området, FYR (Fellesfag, yrkesretting og relevans), har vi sett nærmere på hvordan kollegasamarbeid kan praktiseres annerledes ved å bygge bro mellom fagene med sterkt fokus på dybdelæring og integrert tverrfaglighet. Data som presenteres er basert på feltnotater fra 23 undervisningsøkter, i overkant av 200 elevlogger, to spørreundersøkelser, referater fra planfestede samarbeidstider og refleksjonsnotater fra egen undervisning/vurdering. I analysen har vi tatt utgangspunkt i feltnotatene og refleksjoner fra observatør og lærere. Dette har gjort oss mer bevisst på hva som kan bidra til at elever opplever undervisningen som interessant, motiverende og relevant. Elevloggene og spørreundersøkelsene har gitt oss et bilde av hva elevene har fått ut av undervisningen. Resultatene våre indikerer at elevene har oppnådd en forståelse for matematiske emner. Vi ser også at elevene kan vise til bruk av dette i andre kontekster enn i klasserommet. Det er tydelig at en integrert tverrfaglig tilnærming til undervisningen kan ha bidratt til at flere av elevene ser en tydeligere sammenheng på tvers av fagene. Dette som et resultat av at de har jobbet med samme tematikk på tvers av fag og det innsynet yrkesfaglærer har hatt til matematikklærers fagplaner og fagdidaktikk.
dc.description.abstractThis study deals with peer collaboration and where the intention is to find out whether it can contribute to the teaching across vocational subjects and the subject of mathematics appearing to be more practical, relevant and therefore more holistic for the students. The problem is "How can peer collaboration be implemented to facilitate a more comprehensive teaching?". Based on the Kunnskapsløftet 2020 (LK20) and previous research in the field, FYR (Fellesfag, yrkesretting og relevans), we have tried to shed light on how peer collaboration can be practiced somewhat differently by building a bridge between the subjects with an approach to both in-depth and integrated interdisciplinarity. Data that is presented is based on field notes from 23 teaching sessions, more than 200 student logs, two surveys, reflection notes from scheduled collaboration time and reflection notes from own teaching and assessment. In the analysis, we have taken as our starting point the field notes and reflections from observers and teachers, this has made us more aware of what can contribute to students experiencing the teaching as more interesting, motivating and relevant. The student logs and surveys help to shed light on the above. Our results show that the students have gained a lasting understanding of mathematical topics, the students can also point to the use of this in other contexts than in the classroom. It is clear that an integrated interdisciplinary approach to teaching has contributed to the students being able to see a clearer connection across the subjects as they have worked with the same topic and which is a result of, among other things, the insight vocational teacher has had to mathematics teachers' curricula.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKollegasamarbeid som verktøy for å bygge bro mellom yrkesfag og matematikkfaget.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel