dc.contributor.author | Saksvik-Raanes, Gunnhild | |
dc.contributor.author | Solstad, Trygve | |
dc.contributor.author | Grimeland, Yvonne | |
dc.date.accessioned | 2024-01-12T12:06:43Z | |
dc.date.available | 2024-01-12T12:06:43Z | |
dc.date.created | 2023-08-07T12:56:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3111302 | |
dc.description.abstract | I denne studien undersøkte vi tallforståelsen hos 77 femåringer fra fem ulike barnehager med digitale oppgaver. Kvantitative analyser av datamaterialet viste at det allerede før skolestart var stor spredning i barnas tallforståelse. Sammenlignet med det som er kjent fra før om norske barns utvikling av tallforståelse i barnehagealder, viste gruppen vi undersøkte overraskende godt utviklet tallforståelse. Vi diskuterer hva resultatene kan bety for den pedagogiske aktiviteten i barnehagen med tanke på å tilpasse aktiviteter til barns tallforståelse. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Et innblikk i barns tallforståelse på slutten av barnehageårene gjennom digitale oppgaver | en_US |
dc.title.alternative | Et innblikk i barns tallforståelse på slutten av barnehageårene gjennom digitale oppgaver | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 5-28 | en_US |
dc.source.volume | 20 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/nbf.v20.279 | |
dc.identifier.cristin | 2165275 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |