Et innblikk i barns tallforståelse på slutten av barnehageårene gjennom digitale oppgaver
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3111302Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38672]
Originalversjon
10.23865/nbf.v20.279Sammendrag
I denne studien undersøkte vi tallforståelsen hos 77 femåringer fra fem ulike barnehager med digitale oppgaver. Kvantitative analyser av datamaterialet viste at det allerede før skolestart var stor spredning i barnas tallforståelse. Sammenlignet med det som er kjent fra før om norske barns utvikling av tallforståelse i barnehagealder, viste gruppen vi undersøkte overraskende godt utviklet tallforståelse. Vi diskuterer hva resultatene kan bety for den pedagogiske aktiviteten i barnehagen med tanke på å tilpasse aktiviteter til barns tallforståelse.