Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Kari
dc.contributor.authorLie, Elin Hoem
dc.date.accessioned2024-01-11T18:20:12Z
dc.date.available2024-01-11T18:20:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155614202:91350768
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111219
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema for denne studien er dybdelæring, et nytt begrep som ble innført i de nasjonale føringene i fagfornyelsen (2020). Dybdelæringsbegrepet har fått en sentral rolle i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20), men det er lite beskrevet og omtalt i fag- og yrkesopplæringen. Denne studien er et ønske om å utvikle er kunnskap om hvordan begrepet forstås blant utvalgte yrkesfaglærere i frisørfaget og med dette mer innsikt i hvilke didaktiske metoder og strategier yrkesfaglærerne benytter i læringsarbeidet som kan fremme dybdelæring i frisørfaget vg2. Formålet med dybdelæring er å fremme elevenes læring (Kunnskapsdepartementet, 2017). I yrkesopplæring skal elevene på vg2 frisør ha opplæring på ulike arena, både i skole og praksis i bedrift. Denne studien inkluderer derfor både elevenes opplevde læring i praksis og praksisbedriftenes erfaring og forventninger til samarbeidet med skolen og elevene. Min problemstilling i studien er: «Hvordan kan yrkesfaglæreren og praksisbedriften bidra til utvikling av elevenes dybdelæring i vg2 frisørfag?» Min studie har en kvalitativ tilnærming og dataene er samlet inn gjennom dybdeintervju med yrkesfaglærere, en anonym spørreundersøkelse med elevene, og et møte med bedrifter som har våre elever i praksis. I tillegg kommer mine egne erfaringer som yrkesfaglærer i frisørfag vg2 frem i studien. Funnene i studien viser at yrkesfaglæreren benytter flere ulike metoder i undervisningen, og de benytter som oftest overflatelæring i starten av skoleåret i form av mesterlære strategier. Videre viser funn at elevene finner praksisen i bedrift som meningsfullt og lærerikt, mens bedriftene mener det er behov for å tilegne elevene mer kunnskap på kommunikasjon og kundebehandling.
dc.description.abstractThe theme of this study is deep learning, a new concept introduced in the national guidelines of the curriculum renewal (2020). The concept of in-depth learning has gained a central role in the Curriculum for Knowledge Promotion (LK20), but it is rarely described and discussed in vocational education and training. This study aims to develop understanding of how the concept is perceived among selected vocational teachers in the hairdressing field, aiming for greater insight into the didactic methods and strategies employed by vocational teachers to promote in-depth learning in hairdressing vocational courses (vg2). The purpose of in-depth learning is to enhance students' learning (Ministry of Education, 2017). In vocational education, vg2 hairdressing students receive training in various settings, both in school and in practical settings within companies. Consequently, this study encompasses both students' perceived learning experiences in practice, the practical companies' experiences and expectations regarding collaboration with schools and students. The research question in this study is: 'How can vocational teachers and practical companies contribute to the development of in-depth learning among vg2 hairdressing students?' My study adopts a qualitative approach, and data was collected through in-depth interviews with vocational teachers, an anonymous survey with the students, and a meeting with companies hosting our students in practice. Additionally, my own experiences as a vocational teacher in vg2 hairdressing are presented in the study. The findings of the study indicate that vocational teachers employ various methods in their teaching, primarily using surface learning strategies at the beginning of the school year, such as master-teaching strategies. Furthermore, the findings show that students find the practical experience in companies meaningful and educational, while companies believe there is a need to provide students with more knowledge in communication and customer service.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDybdelæring i yrkesopplæringen - Skole og bedrift
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel