Show simple item record

dc.contributor.advisorArnesen, Kristin Krogh
dc.contributor.authorWalbye, Maria
dc.date.accessioned2024-01-11T18:20:12Z
dc.date.available2024-01-11T18:20:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:156048489:50992097
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111218
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan elever på 7. trinn bruker eksempler i arbeid med en argumentasjonsoppgave om en generell hypotese. Hensikten med studien er å bidra til forskningsfeltet med kunnskaper om hvordan elever på slutten av barneskolen bruker eksempler i arbeidet med slike oppgaver. Kunnskaper om dette er nyttig fordi bruk av eksempler er naturlig i arbeidet med en generell hypotese. I tillegg møter mange lærere på utfordringer i undervisning av temaet. Styringsdokumentene LK20 og kompetansemålene legger også opp til arbeid med resonnering, argumentasjon og bevis i skolen. I denne studien ønsker jeg derfor å besvare følgende forskningsspørsmål; Hvordan bruker elever på 7. trinn eksempler i arbeid med en argumentasjonsoppgave om en generell hypotese? Denne studien er en kvalitativ kasusstudie. Datamaterialet består av audiovisuelt materiale i form av lyd- og videopptak, semistrukturert intervju og elevenes plakater. Det ble samlet inn data fra tre grupper bestående av tre elever fra 7. klasse. Datamaterialet er analysert gjennom en tematisk induktiv analyse. I tillegg er elevenes overordnede argumentasjon kategorisert innenfor rammeverket «Reasoning-and-proving» til G. Stylianides (2008). Funnene fra studien viser at alle gruppene benyttet eksempler i arbeidet med å argumentere for hypotesens sannhetsverdi. Studien viser at elevene benyttet seg av eksempler gjennom utprøving på konkrete eksempler, i arbeidet med å utvikle billedlige uttrykk, i tillegg til å knytte eksemplene til tidligere kunnskaper. Nøkkelord: eksempelbruk, argumentasjonsoppgave, generell hypotese, resonnering, argumentasjon og bevis
dc.description.abstractIn this study, I have investigated how 7th-grade students use examples in working on an argumentative task about a general hypothesis (conjecture with infinitely many cases). The purpose of the study is to contribute to the research field with knowledge about how students at the end of elementary school use examples in such tasks. Understanding this is valuable because the use of examples is natural in working with a general hypothesis. Additionally, many teachers face challenges in teaching the topic. The curriculum documents also emphasize work on reasoning, argumentation and proving in schools. In this study, I aim to answer the following research question: How do 7th-grade students use examples in working on an argumentative task about a general hypothesis? This study is a qualitative case study. The data consist of audiovisual material in the form of audio and video recordings, semi-structured interviews and the students' posters. Data were collected from three groups, each consisting of three students from the 7th-grade. The data were analyzed through a thematic inductive analysis. Additionally, students' overall argumentation was categorized within the framework of "Reasoning-and-proving" by G. Stylianides (2008). The findings from the study indicate that all groups used examples in arguing for the truth value of the hypothesis. The study shows that students use examples through experimentation with specific examples, in developing a visual expressions and by connecting examples to previous knowledge. Keywords: use of examples, argumentative task, general hypothesis, reasoning, argumentation and proof  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers bruk av eksempler i arbeid med en argumentasjonsoppgave om en generell hypotese
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record