Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorSandbæk, Kjetil
dc.date.accessioned2024-01-11T18:20:11Z
dc.date.available2024-01-11T18:20:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155614202:100946983
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111217
dc.description.abstractI denne masteroppgaven diskuterer jeg hva som motiverer elevene til å aktivt delta i teoriundervisningen på et yrkesfaglig utdanningsprogram. Oppgaven tar utgangspunkt i en case-studie av to klasser fra VG1 Bygg- anleggsteknikk, ved en videregående skole. Først gjennomførte alle elevene, i de aktuelle klassene, en spørreundersøkelse. Deretter intervjuet jeg fire elever, og to lærere om temaene: motivasjon, elevmedvirkning, og undervisning. Det ble et lite datamateriale, med 19 respondenter fra spørreundersøkelsen, og totalt seks intervjuer med elever og lærere. De mest sentrale funnene i denne undersøkelsen er at elevene ofte ikke opplever den faglige relevansen til det som undervises. De har tydelige forventninger til hva som skal læres på skolen, men opplever ikke alltid at det som blir undervist er relevant kunnskap for dem i fremtiden. Hvis elevene ikke opplever kunnskapen som relevant, vil undervisningen kunne oppleves som meningsløs, og irrelevant. Her har lærerne en jobb med å forklare elevene hvorfor akkurat denne kunnskapen er viktig å kunne i et fremtidig yrkesliv. Jeg velger å omtale det som lærernes hvorfor. I lang tid har lærerne hatt fokus på å lære elevene kunnskapens hva, og hvordan. Hva er kunnskapen? Hvordan kan vi forstå kunnskapen, uten å vektlegge hvorfor kunnskapen er viktig å kunne i et fremtidsperspektiv? Skoledagen til elevene preges fortsatt av et fokus på negative reaksjoner, ved uønsket adferd. Oppgaven er analysert ved hjelp av et abduktivt tankesett, der jeg bruker Foucaults diskursanalyse, som utgangspunkt for analysen. Søkeord: motivasjon, diskurs, makt, Foucault, Deci og Ryan, forventninger, elevmedvirkning, Bygg og anleggsteknikk, yrkesfag, abduksjon
dc.description.abstractIn this master's thesis, I discuss what motivates students to actively participate in the theoretical courses on a vocational education program. The thesis is based on a case study of two grade 1 Building and construction engineering classes at an upper secondary school in Norway. A survey was carried out on all pupils, while four pupils and two teachers participated in interviews. The themes for the interviews were: motivation, pupil participation and teaching. The data sources are 19 survey respondents and six interviews with pupils and teachers. The most central findings in this survey are that the students often do not experience the academic relevance of what is taught. The analysis shows that pupils have clear expectations about what is to be learned at school, but do not always feel that what is taught is relevant knowledge for their future profession. When the students do not experience the knowledge as relevant, the teaching will be perceived as meaningless and irrelevant. Here the teachers’ task is to explain to the pupils why exactly this knowledge is important in a future adult life. I choose to refer to it as the teachers' why. For a long time, teachers have focused on teaching students what and how of knowledge. What is the knowledge and how do we understand the knowledge, without emphasizing why the knowledge is important to know in a future perspective. The pupils' school day is still characterized by a focus on negative and unwanted behaviour. The data is analyzed using an abductive approach, where I use Foucault's discourse analysis as a starting point for the analysis. Keywords: motivation, discourse, Foucault, Deci and Ryan, expectations, student participation, power, Building
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevenes motivasjon - lærernes muligheter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel