Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRobbins-Sponaas, Rhonna
dc.contributor.authorKrog, Heidi Maiken Bøgseth
dc.date.accessioned2024-01-11T18:19:41Z
dc.date.available2024-01-11T18:19:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155667384:25408127
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111210
dc.description.abstractDenne masteroppgaven inneholder en analyse av ungdomsromanene All the Bright Places, Turtles All the Way Down og Highly Illogical Behaviour, med fokus på deres fremstilling av psykisk sykdom. Ulike aspekter ved psykisk sykdom har blitt analysert, inkludert fremstillingen av ulike symptomer og diagnoser, samtaler om psykisk sykdom samt ulike behandlingsformer. Språkvalg i beskrivelser av hovedpersonenes symptomer og diagnoser illustrerer hvordan ord kan bidra til samfunnsmessig stigmatisering av psykisk sykdom. Analyser av samtaler mellom de psykisk syke hovedpersonene og deres relasjoner illustrerer kompleksiteten som ligger bak samtaler om psykisk sykdom og konkluderer med at det å snakke åpent om psykisk sykdom er nødvendig for å redusere stigmatisering. Fremstillingen av ulike behandlingsformer i romanene illustrerer hvordan behandling eller mangel på behandling påvirker hovedpersonene og deres psykiske sykdom, noe som videre understreker viktigheten av å redusere stigmatisering i mål om å tilby effektiv behandling for psykisk syke ungdommer. Romanene kan fungere som fiktive speil for ungdommer som lider av psykisk sykdom, noe som kan gjøre at disse ungdommene kan oppleve tilhørighet. I tillegg kan romanene fungere som fiktive vinduer inn i ukjente livssituasjoner for unge lesere som ikke er kjent med psykisk sykdom. Dette kan videre gi unge lesere en mulighet til å utvikle egen forståelse og empati. Psykisk sykdom er et fremtredende problem i vårt moderne samfunn, og fiktive skildringer av psykisk sykdom kan være et verdifullt pedagogisk og didaktisk verktøy som kan fremme forståelse og empati hos unge lesere.
dc.description.abstractThis master’s thesis conducts a comparative analysis of the novels All the Bright Places, Turtles All the Way Down, and Highly Illogical Behaviour, focusing on their representation of mental illness in young adult literature. Various aspects of adolescent mental illness have been analyzed, including the portrayals of symptoms and diagnoses, conversations about mental illness, and different treatment forms. The choice of language used to describe the symptoms and diagnoses experienced by the protagonists illustrates how words fosters societal stigmatization towards mental illness. Analyses of conversations between the mentally-ill protagonists and their acquaintances showcase the complexity of discussing mental illness, concluding that open conversations are necessary to reduce stigmatization. The diverse portrayals of psychiatric treatments within the novels illustrate how treatment, or the lack of treatment, affects the protagonists and their conditions, emphasizing the importance of stigma reduction to ensure proper treatment. The novels serve as fictional mirrors, offering a sense of belonging and normalcy for adolescent readers suffering from mental illness. Additionally, the novels serve as windows into foreign realities for adolescent readers who are unfamiliar with mental illness, providing an opportunity to broaden their understanding and empathy. In conclusion, mental illness is a prominent issue in our contemporary society, and fictional portrayals of mental illness could serve as a valuable educational tool, fostering understanding and empathy among adolescent readers.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleRepresentations of Mental Illness in Young Adult Literature: A Comparative Analysis of Turtles All the Way Down, All the Bright Places, and Highly Illogical Behaviour
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel