Show simple item record

dc.contributor.advisorLyså, Ida Marie
dc.contributor.authorSymeonidi, Eleanna
dc.date.accessioned2024-01-09T18:19:54Z
dc.date.available2024-01-09T18:19:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:156562631:99435511
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110760
dc.description.abstractAbstrakt Denne forskningen fordyper seg i det intrikate skjæringspunktet mellom gresk-ortodokse dogmer, barndomskonseptualisering og barns deltakelse i ritualene til den gresk-ortodokse kirke. Studien tar sikte på å avdekke den doble rollen barn spiller i religiøse ritualer, alt fra hovedroller i mysterier som dåp til hjelperoller i hendelser som søndagsliturgien med altergutter. I tråd med paradigmeskiftet i Childhood Studies, som understreker verdien av barns perspektiver, adresserer denne forskningen et bemerkelsesverdig gap i den eksisterende litteraturen om barns egne beretninger og erfaringer innen ortodoksi i Hellas. Denne oppgaven undersøker hvordan barn deltar aktivt i kirkelige aktiviteter, og tilbyr beundring og respekt fra voksne. Studien gransker integreringen av religiøs lære, opplevelser under seremonier og effekten av supplerende aktiviteter på barns hverdag. Forskningen belyser betydningen av kirken som et knutepunkt for felles interaksjoner og religiøs pedagogisk støtte, og avslører de mangefasetterte måtene barn er engasjert i denne religiøse konteksten på en relasjonell måte som utforsker gjensidig konstituerende roller og relasjoner som påvirker det religiøse samfunnet som en hel.
dc.description.abstractAbstract This research delves into the intricate intersection of Greek Orthodox dogma, childhood conceptualization and children's participation in the rituals of the Greek Orthodox Church. The study aims to unravel the dual role children play in religious rituals, ranging from protagonistic roles in mysteries like baptism to auxiliary roles in events such as the Sunday liturgy with altar boys. In alignment with the paradigm shift in Childhood Studies, emphasizing the value of children's perspectives, this research addresses a notable gap in the existing literature concerning children’s own accounts and experiences in orthodoxy in Greece. This thesis examines how children actively participate in church activities, offering admiration and respect from adults. The study scrutinizes the integration of religious teachings, experiences during ceremonies and the impact of supplementary activities on children's everyday lives. The research sheds light on the significance of the Church as a hub for communal interactions and religious educational support, revealing the multifaceted ways in which children are engaged within this religious context in a relational manner which explores mutually constitutive roles and relationships affecting the religious community as a whole.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring children's participation in the Christian Orthodox liturgies, ritual practices and their perceptions of religion
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record