Tverrfaglig samarbeid for en aktiv skolehverdag: Lærerens erfaringer og syn på fysioterapeutens rolle.
Abstract
Sammendrag
TittelTverrfaglig samarbeid for en aktiv skolehverdag: Lærerens erfaringer og syn på fysioterapeutens rolle.
HensiktHensikten med denne studien var å belyse lærernes erfaringer og meninger om fysisk aktivitet i skolen, samt å undersøke hvilke tanker lærerne har om et samarbeid med fysioterapeut på området.
ProblemstillingHvilke erfaringer har lærerne med fysisk aktivitet i skolen, og hva tenker de om et samarbeid med fysioterapeut knyttet til fysisk aktivitet i skolen?
MetodeDette er en kvalitativ studie basert på fire individuelle semistrukturerte intervjuer med lærere som underviser 5-7. trinn. Intervjuene ble gjort med utgangspunkt i en utarbeidet intervjuguide, og varte i omtrent 30 minutter. Det ble gjort notater underveis i intervjuene som senere ble analysert etter de fire trinnene i systematisk tekstkondensering (Malterud, 2017, s. 98).
ResultatLærerne poengterer utfordringer med innendørsareal til gjennomføring av aktiviteter, og begrenset tid til planlegging og etterarbeid. Kombinert med begrenset kunnskaps skaper dette utfordringer med å oppfylle kravene som er satt for den fysiske aktiviteten. Lærerne tror at fysioterapeuter har nødvendig kunnskap til å optimalisere gjennomføringen av fysisk aktivitet i skolen.
KonklusjonLærerne ønsker et tettere samarbeid med fysioterapeut. Det kan være hensiktsmessig med tiltak som tydeliggjør fysioterapeutens rolle i skolehelsetjenesten. Dette kan inkluderer tiltak som et samarbeid med lærerne ikke bare på individnivå, men også klassenivå. Abstract
TitleInterdisciplinary collaboration for an active school day: The teacher's experiences and perspectives of the physiotherapist's role.
PurposeThe aim of this study was to highlight teachers’ experiences and opinions regarding physical activity in schools, as well as to investigate the teachers’ thoughts on collaborating with physiotherapists in this field.
Research questionWhat experiences do the teachers have with physical activity in schools, and what are their thoughts on collaborating with a physiotherapist regarding physical activity in schools?
MethodThis is a qualitative study based on four individual semi-structured interviews with teachers who teach grades 5-7. The interviews were conducted based on a prepared interview guide and lasted approximately 30 minutes. Notes were taken during the interviews, which were later analyzed using the four steps of systematic text condensation (Malterud, 2017, p. 98).
ResultsThe teachers point out challenges with indoor space for conducting activities, as well as limited time for planning and follow-up. Combined with limited knowledge, this creates challenges in meeting the requirements set for physical activity. Teachers believe that physiotherapists have the necessary knowledge to optimize the implementation of physical activity in schools.
ConclusionThe teachers want a closer collaboration with the physiotherapist. It may be appropriate to take measures that clarify the physiotherapist's role in the school health service. This may include measures such as collaboration with teachers not only at individual level, but also at class level.