Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStock, Ingrid
dc.contributor.authorLund-Kristensen, Håkon
dc.date.accessioned2024-01-06T18:19:30Z
dc.date.available2024-01-06T18:19:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145411398:36489317
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110258
dc.description.abstractI dagens samfunn står man overfor en rekke komplekse og sammensatte problemstillinger som krever at personer med ulik faglig kompetanse og bakgrunn samarbeider i tverrfaglige team. Tverrfaglig samarbeidskompetanse er derfor etterspurt i arbeidslivet. For å svare på dette behovet, har Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) utviklet et studietilbud som kalles Eksperter i Team (EiT). Dette er et obligatorisk studieemne for alle studenter på master- og profesjonsstudier ved NTNU. EiT går ut på at studenter fra forskjellige studieretninger plasseres i tverrfaglige grupper på 5-6 deltakere for å samarbeide over 15 undervisningsdager om et felles prosjekt som tar utgangspunkt i et overordnet tema. Tverrfaglig samarbeid kan oppleves som krevende. Formålet med denne studien er å belyse hvordan EiT-grupper, som eksempler på tverrfaglige og midlertidige praksisfellesskap, beskriver og bearbeider samarbeidssituasjoner preget av usikkerhet. Dette gjør de blant annet gjennom daglige skriftlige grupperefleksjoner. Språk og kommunikasjon spiller her en sentral rolle for hvordan studentene kontinuerlig skaper mening i samspill med hverandre. Denne studien bygger på en tematisk orientert diskursanalyse som metodologisk tilnærming til slike tekster. Hensikten med dette er å få innblikk i erfaringer med usikkerhet og hvilke språklige uttrykksformer som tas i bruk for å beskrive disse. Studien tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: På hvilken måte brukes skriftlige grupperefleksjoner i et tverrfaglig og midlertidig praksisfellesskap for å gi mening til samarbeidserfaringer preget av usikkerhet? I tillegg er to underordnede spørsmål utledet fra dette: 1. Hva fremheves som betydningsfullt i slike samarbeidssituasjoner? 2. Hvordan beskrives disse samarbeidssituasjonene? Analysen viser at usikkerhet var et gjennomgående tema i tekstene, og at dette først og fremst ble beskrevet som noe gruppene ønsket å komme raskt ut av. I beskrivelsene deres uttrykte de at konsensus i prosjektarbeidet (felles virksomhet) og kjennetegn ved samholdet i gruppa (gjensidig engasjement) var to betydningsfulle forutsetninger for prosjektarbeidene deres. Gjentatte ganger trekker studentene også frem at tidspress er en utløsende faktor for opplevelser av usikkerhet som utfordringer i samarbeidet. I analysen viser jeg hvordan ulike retoriske ressurser og kommunikative strategier (delt repertoar) blir tatt i bruk for å beskrive erfaringer med dette. Her legger jeg merke til at disse interagerer med hverandre og fremkaller språklige og tematiske -spenninger. Denne studien er et bidrag til språkvitenskapelig forskning på refleksjonstekster med et personlig og uformelt preg. Den gir også innsikt i studenters erfaring med usikkerhet i prosjektarbeid slik det kommer til uttrykk i refleksive uttrykksformer i en læringskontekst. Kunnskap om dette kan være nyttig for EiT, men også i arbeidsliv og utdanning der man er opptatt av tverrfaglige samarbeid over en forutbestemt tidsperiode.
dc.description.abstractIn today's society, we are faced with a number of complicated and complex issues that require people with different professional skills and backgrounds to work together in interdisciplinary teams. Interdisciplinary collaboration skills are therefore in demand in working life. To fulfill this, the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) has developed a study program called Experts in Teams (EiT). This is a compulsory course for all students in master's and professional studies at NTNU. In EiT, students from different fields of study are placed in interdisciplinary groups of 5-6 participants to collaborate over 15 teaching days on a joint project based on an overarching theme. Interdisciplinary collaboration can be experienced as demanding. The purpose of this study is to shed light on how EiT groups, as examples of interdisciplinary and temporary communities of practice, describe situations characterized by uncertainty. They do this, in part, through daily written group reflections. Here, language and communication play a central role in how the students continuously create meaning in interaction with each other. This study is based on a theme-oriented discourse analysis as an approach to such texts. The purpose of this is to gain an insight into experiences with uncertainty and which linguistic forms of expression are used to describe these. The study is based on the following research question: In what way are written group reflections used in an interdisciplinary and temporary community of practice to give meaning to collaborative experiences characterized by uncertainty? In addition, two subordinate questions are derived from this: 1. What is emphasized as important in such collaborative situations? 2. How are these collaborative situations described? The analysis shows that uncertainty was a consistent theme in the texts, and that this was primarily described as something the group wanted to get out of quickly. In their descriptions, they expressed that consensus in the project work (joint enterprise) and characteristics of the cohesion of the group (mutual engagement) were two significant prerequisites for their project work. On several occasions, the students highlight that time pressure is a triggering factor for experiences of uncertainty as challenges in their work. In the analysis, I show how various rhetorical resources and communicative strategies (shared repertoire) are used to describe experiences with this. I notice that these interact with each other and evoke linguistic and thematic tensions. This study is a contribution to linguistic research on reflection texts with personal and informal characteristics. It also provides insight into students' experience of uncertainty in project work as described in reflexive forms of expression in a learning context. This knowledge can be useful for EiT, but also in working life and education where one is concerned with interdisciplinary collaboration over a predefined period of time.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUsikkerhet i tverrfaglige og midlertidige praksisfellesskap: En tematisk orientert diskursanalyse av grupperefleksjoner fra Eksperter i Team
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel