Show simple item record

dc.contributor.advisorSchiefloe, Per Morten
dc.contributor.authorSandvik, Line Anette
dc.date.accessioned2023-12-27T18:19:31Z
dc.date.available2023-12-27T18:19:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:148662521:48579642
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3108937
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne masteroppgaven er organisatorisk læring. Denne masteroppgaven redegjør for hvordan ledere ved St. Olavs hospital forholder seg til læringsarenaer. I dette ligger bruk av internt meldesystem og hvordan ledere benytter innmeldte avvik til organisatorisk læring. Oppgavens problemstilling fokuserer på hvilke suksessfaktorer og utfordringer ledere opplever i arbeidet for å skape organisatorisk læring. I den forbindelse er det valgt å gjennomføre en case studie med dybdeintervjuer. Tilbakemeldingene fra informantene utgjør empiri for hvordan ledere anvender meldesystemet. I forhold til den innsamlede empirien kan det tyde på at sykehuset ikke oppnår maksimalt utbytte av sitt meldesystem. Informantene opplyser om at årsaker til dette handler om at kvaliteten på data er for dårlig og manglende tid og ressurser til arbeidet. Resultatene viser også at det er manglende bruk av hendelser til læring på tvers av yrkesgrupper og på tvers i organisasjonen. Aktuelle forbedringsområder: • Etablere strukturer for læring på tvers i organisasjonen • Opplæring i kvalitetssystemets funksjonalitet og forbedringsmetodikk • Avsette mer tid og ressurser for arbeidet med uønskede hendelser • Mer fokus på uønskede hendelser fra linjeledelsen • Gjennomføre aktuelle tiltak i nasjonal handlingsplan for kvalitet og pasientsikkerhet 2019- 2023 (Helsedirektoratet, 2019)
dc.description.abstractSummary The topic of this master`s is organizational learning. This masters`s thesis explains how managers at St. Olav`s hospital relate to learning arenas. This includes the use of an internal reporting system and how managers use reported deviations for organizational learning. The assignment`s problem focuses on which success factors and challenges managers experience in their work to create organizational learning. In this connection, it has been chosen to carry out a case study with in-depth interviews. The feedback from the informants constitutes empirical evidence for how managers use the reporting system. In relation to the collected empirical evidence, it may indicate that the hospital is not achieving maximum benefit for its reporting system. The informants state that the reason for this aret hat the quality of data is too poor and a lack of time and resources for the work. The results also show that there is a lack of use of events for learning across occupational groups and across the organization. Current areas of improvement: • Establish structures for learning across the organisation • Training in the functionality of the quality system and improvement methodology • Set aside more time and resources for the work with unwanted incidents • More focus on unwanted incidents from line management • Implement relevant measures in the national action plan for quality and patient safety 2019-2023 (Helsedirektoratet, 2019).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOrganisatorisk læring etter uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten En kvalitativ studie av lederes rolle ved St. Olav hospital
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record