Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUztosun, Mehmet Sercan
dc.contributor.authorArna, Eva Lein
dc.date.accessioned2023-12-26T18:20:01Z
dc.date.available2023-12-26T18:20:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:157520312:28603704
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3108895
dc.description.abstractVokabular er en viktig del av språkopplæringen og er et tema som er nøye undersøkt av forskere. For å lære et fremmedspråk trenger elever aktiviteter som kan hjelpe dem oppnå et bredt og stadig voksende ordforråd. Imidlertid har de yngste elevene blitt neglisjert i dette forskningsfeltet. Det er en vanlig antagelse at yngre elever lærer seg fremmedspråk bedre enn eldre elever. Som følge av dette har flere land valgt å senke trinnet fremmedspråkopplæringen innføres i skolen, spesielt i engelsk. I Norge har Engelsk vært et obligatorisk fag i 1. trinn siden 1997. Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan praktiserende engelsklærere i første trinn selv rapporterer å undervise innen vokabular, hvilke aktiviteter de bruker og hvilke tanker og oppfatninger de har om vokabularopplæring. Subjektene i denne avhandlingen er 5 praktiserende lærere som jobber i 1.trinn i Norge. Gjennom kvalitative forskningsmetoder ble dataene samlet ved å bruke metodene observasjon, intervju og feltnotater. Gjennom innholdsanalyse og «back-translation» ble transkripsjonene fra intervjuene analysert. Dataene ble så analysert videre ved å utføre åpen og analytisk koding for å oppdage gjennomgående temaer. Resultatene viste at de fleste lærerne har engelske aktiviteter inkludert i morgenrutinene, har aktiviteter som involverer å se på videoer på Engelsk og å bruke «Talking Cards» i klasserommet. Fokuset i aktivitetene var hovedsakelig å involvere bevegelse eller å øve på uttalelse. Lærernes mest vanlige overbevisninger om vokabularopplæring var at det er viktig å ha varierte aktiviteter i Engelsktimene og at det var viktig å ha et trygt læremiljø for elevene. For å konkludere så viste også observasjonene at lærerne brukte engelsk i morgenrutinene sine, samtidig som de brukte aktiviteter som å telle, si enkle setninger og synge sanger på engelsk 
dc.description.abstractVocabulary is an essential part of language learning and is a field that has been the subject of extensive research. To learn a foreign language, learners need activities that help them achieve a broad and ever-growing vocabulary. However, the youngest learners have been neglected in this field of research. It is a common assumption that young learners acquire foreign languages better than older learners. Consequently, this assumption has led several countries to lower the starting level of foreign languages in school, especially in English. Also in Norway, English has been a compulsory subject in 1st Grade since 1997. The purpose of this thesis is to investigate how in-service teachers in 1st Grade teach vocabulary. To explore this topic, the objective of this qualitative research was to explore how English teachers report teaching vocabulary, the vocabulary activities they use and teachers’ espoused beliefs of vocabulary learning and teaching. In this dissertation, the subjects were 5 in-service teachers working in 1st Grade in Norway. Through qualitative research methods, the data was collected using observation, interviews and field notes. The data was analyzed by applying the methods back-translation and content analysis for the interview transcripts. The data was then analyzed by deploying open and analytic coding to discover recurring themes. The findings showed that most of the teachers use English activities in the morning routines, implement activities that involve watching videos in English or use “Talking Cards” in class. The focus of these activities mostly involved movement to practice pronunciation. The teachers’ most frequent beliefs were that involving varied activities during sessions was important as well as creating a safe learning environment for students. Lastly, observations revealed that both teachers included English in their morning routines, as well as counting activities, simple English phrases and singing in English.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan Engelsklærere Rapportere at De Underviser i Vokabularopplæring i 1.trinn i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel