Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvistad, Tone Holten
dc.contributor.authorFossbakk, Lynda Bye
dc.date.accessioned2023-12-19T18:19:20Z
dc.date.available2023-12-19T18:19:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147335356:69327326
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3108273
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg dialogiske kvaliteter i lyttekroksamtaler på 2.trinn. Det gjøres ved å studere hvordan en lærer legger til rette for at elevene skal få bruke samtaler som hensiktsmessig redskap for læring. Studien er basert på observasjoner av lyttekroksamtaler i en 2.klasse, samt intervjuer med læreren som gjennomfører undervisningen. Læreren ble observert ved to anledninger, og hun ble intervjuet i forkant og etterkant av observasjonene. Lydopptak, feltnotater og forskerlogg utgjør datamaterialet. I analysen identifiseres først hvordan læreren organiserer og legger til rette for samtaler i en matematikktime, deretter identifiseres og undersøkes muligheter for realisering av dialogisk kvalitet i en helklassesamtale om tekstskaping i en norsktime. Analysens siste del utforsker hvordan læreren legger til rette for og underviser elevene i begynneropplæringa slik at de skal være i stand til å delta i fagsamtaler. Funnene viser at læreren i denne studien gjør mange grep for å legge til rette for og lære opp samtlige elever i gruppa slik at de skal kunne delta i samtaler med dialogisk kvalitet på fagenes premisser. Imidlertid anerkjennes også kompleksiteten og utfordringene ved å være samtaleleder i begynneropplæringa. Videre drøftes dialogisk undervisning som læringssyn styrt av prinsipper og verdier for opplæring i motsetning til å være en metode. Med tanke på utfordringene og kritikken som har vært rettet mot skolen i forbindelse med innføringen av 6-åringene i skolen, er det interessant å rette fokus mot realisering av elevstemmen og utvikling av skolenes profesjonsfellesskap. Studiens bidrag er å tilby et realistisk bilde av hvordan elever i begynneropplæringa kan få opplæring og mulighet til å delta i samtaler som fremmer både sosial og faglig læring. Nøkkelord: Dialogisk kvalitet, begynneropplæring, samtaleleder, fagspesifikk opplæring, deltakelse, lyttekrok.
dc.description.abstractIn this master thesis I am seeking to answer the following question: What actions to facilitate dialogic quality does a teacher in 2nd grade perform? I sought to answer the question by investigating how a teacher organizes her tuition in order to facilitate educational dialogue among students as a tool for learning. The study is based on observations of dialogues during circle time in one 2nd grade class, and interviews with the teacher. The class was observed twice, and the teacher was interviewed before and after the observations. Sound recordings, field notes and a research log comprehends the material. During the analysis I first identify how the teacher organizes and facilitates talk during a mathematical lesson, then I identify and investigate the possibilities for realization of dialogic quality during whole class teaching as scaffolding for writing. The last part of the analysis explores how the teacher facilitates and teaches the young students in order to provide skills and knowledge for disciplinary dialogic participation. The discussion implies that the teacher in this study provides space and tools for the students as a means of her teaching in order for the students to be able to participate in disciplinary dialogues. However, the study also recognizes the complexity and challenges of leading classroom discussions. Further on, this paper discusses dialogic teaching as a view of learning rather than a method. Facing the challenges and the criticism that has been targeted towards Norwegian schools and the implementation of 6 year old children in school, enhancing a dialogic teaching view would be of value. The study provides a realistic picture of how the early years in school can teach and create opportunities for students to participate in both educational and social learning through talk. Key words: Dialogic quality, leading classroom discussions, disciplinary teaching, participation, circle time, early years.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDialogiske kvaliteter i samtaler i begynneropplæringa. En kvalitativ studie av en lærers tilrettelegging for læringsfremmende lyttekroksamtaler på 2.trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel