Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRiis- Johansen, Marit Olave
dc.contributor.authorJenssen, Lisa
dc.contributor.authorTanem, Ingrid
dc.date.accessioned2023-12-13T18:19:28Z
dc.date.available2023-12-13T18:19:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147335356:66777295
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3107431
dc.description.abstractSammendrag Sentralt i sosiokulturell læringsteori (Vygotskij, 1978), er at læring oppstår i samspill mellom mennesker gjennom bruk av språk. Med det som teoretisk bakteppe, har vi gjort undersøkelser, analysert og drøftet våre funn i denne oppgaven. Hensikten med denne studien er å belyse og få innsikt i den muntlige aktiviteten som faktisk foregår i en 1.klasse, og hvilken betydning de organisatoriske grepene man tar kan ha å si for elevenes deltakelse. For å svare på problemstillingen har vi gjort en kvalitativ studie. Empirien vi legger til grunn i analysen er videoobservasjon, feltnotater og observasjonslogg fra to dager i en 1.klasse. I analysen viser vi typiske kjennetegn for de ulike talehendelsene, før vi i drøftingen oppsummerer viktige funn og kommer med noen didaktiske implikasjoner. I studien fant vi at den språklige aktiviteten varierte veldig fra situasjon til situasjon, og at de ulike språksituasjonene ga ulik språklæring. Vi brukte begrepet talehendelse for å beskrive de muntlige situasjonene som oppsto, og vi erfarte at hver talehendelse ga ulike muligheter for muntlig aktivitet. Funnene i denne studien peker på viktigheten av at lærere legger til rette for flere ulike talesituasjoner i løpet av skolehverdagen, slik at elevene får ulike erfaringer ved utviklingen av sin kommunikative kompetanse. Den muntlige aktiviteten som foregår, har vi delt inn i 3 hovedkategorier for å synligjøre betydningen av voksnes involvering. Disse kategoriene er der lærer deltar, der lærer ikke deltar og der lærer deltar, men ikke styrer like mye. I skolens læreplan er det fokus på at elevene skal få positive opplevelser med å utrykke og utfolde seg muntlig, og med en variert og bevisst organisering av skoledagen legges forholdene godt til rette for at det skal oppnås.
dc.description.abstractAbstract A central idea in sociocultural learning theory (Vygotskij, 1978), is the fact that learning occurs in interaction between humans through the use of language. In our work we have done examinations, analysis, and discussion using this idea as a theoretical backdrop. The purpose of this study is to put a spotlight on, and gain insight in the verbal activity that occurs within a 1st grade class, and what influence the framework put in place by the teacher has on student participation. In order to answer this problem, we have done a qualitative study. The empirical basis of the analysis is video observation, field notes and an observation log from two days in a 1st grade class. In the analysis, we show typical characteristics of the various speech events, before in the discussion we summarize important findings and come up with some didactic implications. In the study, we found that the verbal participation varied greatly between situations, and that the various language situations produced different language learning. We use the term “speech event” to describe the different verbal communicational situations that occurred, and we experienced that each “speech event” offered different opportunities for verbal participation. The findings in this study point to the importance of teachers facilitating several different speaking situations during everyday school life, so that students gain different experiences when developing their communicative skills. We have divided the oral activity that takes place into 3 main categories to show the importance of adults' involvement. These categories are where the teacher participates, where the teacher does not participate and where the teacher participates but does not have a leading role. In the school's curriculum, there is placed importance on pupils having positive experiences expressing themselves orally, and this can be achieved through conscious and purposeful planning by the teacher.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMuligheter for muntlig deltakelse - En kvalitativ studie av muntlig aktivitet på 1.trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel