Kontoret 2.0 for småbarnsforeldre og deres ledere
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg den hybride arbeidshverdagen til småbarnsforeldre og utfordringer leder står overfor i organisering av dette. Gjennom en kvalitativ metode søker studien å besvare følgende problemstilling: Hvordan påvirker økt bruk av hjemmekontor småbarnsforeldre og deres ledere? Målet med oppgaven har vært å undersøke den optimale organiseringen av den hybride arbeidshverdagen for småbarnsforeldre nå og i framtiden. For å kunne si noe om dette var det nødvendig å studere hvordan småbarnsforeldre opplever den nåværende situasjonen og den økte graden av autonomi som pandemien i større grad har introdusert. Videre ønsket vi å utforske potensielle utfordringer knyttet til ledelse sett i lys av den nye normalen. Vi har derfor undersøkt mulige utfordringer som ledere kan møte når de organiserer sine ansatte i den hybride arbeidshverdagen. Det teoretiske rammeverket baserer seg på anerkjente teorier om ledelse, men også ny forskning om fjernledelse. I tillegg bygger store deler av teorien seg på rapporten Hjemme-Borte-Uavgjort som blant annet undersøker omfang, utviklingstrekk og konsekvenser av hjemmekontor og annet fjernarbeid (Ingelsrud et al., 2022). Resultatene av studien viser at informantene setter pris på den økte autonomien og fleksibiliteten som hybridmodellen gir. Imidlertid byr den hybride arbeidshverdagen også på utfordringer. Grensen mellom arbeidstid og fritid blir utydelig, og småbarnsforeldre befinner seg i en skvis mellom karriere og familielivet. Videre viser funn at ledere spiller en sentral rolle i utformingen av den hybride arbeidshverdagen når det kommer til å sikre og tilrettelegge for effektiv bruk av hybridkontor. Forholdet mellom leder og medarbeider er derfor vektlagt og utfordringer som oppstår ved å lede på avstand blir belyst. Den hybride arbeidsmodellen har blitt den nye normalen, denne oppgaven anses derfor å være av allmenn interesse for både ledere og medarbeider som benytter seg i liten eller stor grad av hybridkontor. This master’s thesis analyses the hybrid working life of parents of young children and the challenges managers face in organizing this. By making use of qualitative research methods, the study seeks to answer the following question: How does an increased use of home offices affect parents of young children and their managers? The aim of this study has been to investigate the optimal organization of the hybrid working day of parents of young children, now and in the future. In order to say something about this, it was necessary to study how parents of young children experience the current situation and the increased degree of autonomy that the pandemic has introduced. Furthermore, we wanted to explore the potential challenges associated with management in the light of the new normal. We have therefore investigated potential challenges that managers may encounter when organizing their employees in the hybrid working life. The theoretical framework is based on recognized theories of management, but also new research on remote management. In addition, large parts of the theory is built on the report Home-away-tie, which, among other things, examines the scope, developmental features and consequences of working from home and other remote work (Ingelsrud et al., 2022).The results of the study show that the informants appreciate the increased autonomy and flexibility which the hybrid model provides. However, the hybrid working day also presents challenges. The boundary between working hours and free time becomes unclear, and parents of young children find themselves in a pinch between career and family life. Furthermore, findings show that managers play a central role in designing the hybrid working day when it comes to ensuring and facilitating the effective use of a hybrid office. Thus, the relationship between manager and employee is emphasized, and challenges that arise from managing remotely, is highlighted. The hybrid working model has become the new normal. This thesis is therefore considered to be of general interest both to managers and employees who use hybrid offices to a small or large extent.