dc.contributor.advisor | Klingenberg, Oliv G. | |
dc.contributor.author | Løvbrøtte, Anne Sofie Fjær | |
dc.date.accessioned | 2023-12-06T18:19:27Z | |
dc.date.available | 2023-12-06T18:19:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:140321599:14983589 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3106290 | |
dc.description.abstract | Mastergradsprosjektet retter fokus mot taktile bøker for barn som har alvorlige synssvekkelser og sammensatte lærevansker. Barna går i barnehage og skole.
Studien bygger på perspektivet om at lesing av bøker er en viktig del av barndommen og at barn lærer gjennom bøker. Dette gjelder også for barn med alvorlige synssvekkelser, men for denne gruppen barn må bildene være taktile. Tilgjengeligheten til taktile bøker er liten. Det innebærer at nærpersoner rundt barnet må lage egne personlige taktile bøker.
Det finnes lite litteratur og forskning knyttet til det å bruke taktile bøker for denne gruppen barn. Derfor er det viktig å kunne samle og systematisere erfaringer fra pedagoger som har arbeidet med tematikken. I denne studien er dette pedagoger som, i etterkant av kurs, har tilegnet seg kunnskaper med hensyn til hva som fungerer og hvilke områder som er særlig utfordrende.
Formålet med studien er å bringe frem mer kunnskap om tematikken taktile bøker for denne gruppen barn. Arbeidet har hatt to problemstillinger:
- Hvordan arbeider pedagoger som har deltatt på workshop om taktile bøker, med slike bøker?
- Hvilke utfordrende og positive resultater opplever disse pedagogene?
Mastergradsprosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, bygd på dybdeintervjuer med pedagoger som har deltatt på en workshop/kurs om taktile bøker. I etterkant av kurset har pedagogene laget og brukt taktile bøker til barn som de jobber med. Det er pedagogenes uttalte erfaringer som er datagrunnlaget i masterprosjektet.
Informantene legger mye vekt på at en taktil bok er tidkrevende å lage, blant annet fordi det er komplisert å kunne lage taktile illustrasjoner som gir mening for barna. Selv om datamaterialet viser få utsagn om læringsutbytte hos barna, så er det også beskrivelser om positive læringsutviklinger.
Analysen av datamaterialet har resultert i fem kategorier, som følger en viss kronologi i arbeidet å lage og introdusere en taktil bok. Disse fem kategoriene heter: «Grunnlag for valg av tema», «Lage en taktil bok», «Introduksjon av boken», «Taktil oppmerksomhet» og «Den taktile bokens betydning for læring og utvikling».
Prosjektet gir grunnlag for å undersøke om pedagogene har et behov for å få en større bevissthet knyttet til hvilke utviklingsområder som taktile bøker dekker. For å få dette til trengs observasjoner over tid, og at utviklingsområdene spesifiseres mer.
Resultater i prosjektet gir et godt grunnlag for å utvikle faginnhold i kurs/workshops på området taktile bøker. Prosjektresultatene tydeliggjør også behovet for å søke mer kunnskap om kartlegging og evaluering av de små utviklingstrinnene som skjer, når barn begynner å «se» med fingrene sine.
Nøkkelord: taktile bøker, synssvekkelser, blindhet, læring, taktil tilnærming, bøker, skole, barnehage, sammensatte lærevansker, taktil oppmerksomhet | |
dc.description.abstract | This Master project focuses on tactile books for children with serious visual disabilities and complex learning difficulties. The target group is children at preschool and primary school levels.
The study examines the perspective that reading books is an important part of childhood and that children learn through reading. This is also the case for children with serious visual disability, except that for this group of children, illustrations must be made tactile. The availability of tactile books is small. This means that the network around a child must make their own books.
There is little published material or research literature connected to using tactile books with this group of children. Therefore, it is important to gather and systematize experiences of teachers who have worked with this topic. In this study, teachers who acquired new knowledge following a course on making and using tactile books were interviewed about what functioned well and which areas were particularly challenging to implement.
The aim of the study was to produce greater knowledge about the topic of tactile books for this group of children. The project was guided by two research questions:
- How did teachers who participated in the workshop on tactile books implement use of the books?
- What were the challenging aspects of working with tactile books, and what positive results did these teacher’s experience?
This Master project has a qualitative research design based on in-depth interviews with teachers who participated in a workshop/course on tactile books. Following the course, the participants made and then used their books in their work with specific children. The database for the project was the teachers’ expressed experiences with making and then using the books.
The informants placed much emphasis on how time-consuming a tactile book was to make, among other reasons, because making tactile illustrations that are meaningful for each child is a complex process. Though the interviews contained few direct statements about learning gains made through using tactile books, there were descriptions of positive learning developments for the children.
The analysis of the data resulted in five categories that follow a certain chronology of the work of making and introducing a tactile book to the child. These five categories are: “Basis for selection of a topic”, “Making a tactile book”, “Introduction of the book”, “Tactile attention” and “The significance of the tactile book for learning and development”.
The project provides a basis for further examination of the extent to which teachers need greater awareness connected to the developmental areas for which tactile books are relevant. To achieve this aim, observation over time and greater specification of the developmental areas involved is needed.
The results of this project provide a base from which to develop pedagogical content for courses and workshops on tactile books. The results also clarify the need for greater knowledge of how to map and evaluate the small developmental increments that occur when children begin to “see” with their fingers.
Key words: tactile books, visual disability, blindness, learning, tactile approach, books, school, pre-school, complex learning difficulties, tactile attention | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Taktile bøker bøker for barn med alvorlige synssvekkelser og sammensatte lærevansker
"Det tar ganske lang tid liksom, å lage bøker" | |
dc.type | Master thesis | |