dc.contributor.author | Meidell, Mette | |
dc.contributor.author | Svendsen, Bodil Louise | |
dc.contributor.author | Morud, Elin Bø | |
dc.date.accessioned | 2023-12-04T13:52:28Z | |
dc.date.available | 2023-12-04T13:52:28Z | |
dc.date.created | 2023-11-02T23:23:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 1892-3364 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3105858 | |
dc.description.abstract | Denne studien har undersøkt skoleeier som en aktiv aktør i utvikling av skolen. Skoleeier som aktiv aktør betyr i dette studiet at skoleeier har bidratt med utvikling i skolen gjennom systematisk veiledning av skoleledelsen.
Skoleeiers betydning for skolens utvikling og ledelse har fått økt oppmerksomhet (Aas & Paulsen, 2017; Meidell og Edvardsen, 2020; Paulsen, 2019). Det er først gjennom Overordnet del av LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2020; kap 3.5), at skoleeier har fått ansvar for å delta aktivt i skolens utviklingsarbeid sammen med skolens ledere og lærere. Det har vært lite forskning på kunnskapsbasert skoleeierskap, og denne studien ønsker å bidra til økt forskningsbasert kunnskap rundt skoleeiers rolle og betydning som en aktiv aktør ved å forske på skoleeiers veiledningsteam i skolen. Funn fra studien viser at skoleeier brukte handlingsrommet i LK20 som en grunnstein for fokuset på utviklingsarbeidet. Skoleeier etablerte veiledningsteam som veiledet skoleledelsen (Kunnskapsdepartementet, 2020). Skoleeiers veiledningsteam utviklet mestringstro til egen evne til å reflektere over sine erfaringer, og til å oversette og kontekstualisere kunnskap til praktisk handling. Videre erfarte skoleeier at tillit var viktig i veilederrollen, og dette var noe de utviklet bevissthet rundt. Skoleeier er blitt bevisst sitt ansvar og utfordrer både skoleledelse og seg selv ved å være en aktiv aktør i skoleutvikling. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Forlaget Skolepsykologi (norsk) | en_US |
dc.title | Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør | en_US |
dc.title.alternative | Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | This version will not be available due to the publisher's copyright. | en_US |
dc.source.journal | Psykologi i kommunen (PIK) | en_US |
dc.identifier.cristin | 2191674 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |