Overføring av læring fra matematikk til fysikk ved forkurs for ingeniørutdanning
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3105166Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for matematiske fag [2354]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37247]
Originalversjon
Nordic Journal of STEM Education. 2023, 8 (1), 146-150.Sammendrag
Å ta i bruk matematiske kunnskaper er viktig i mange sammenhenger i fysikk. Samtidig viser det seg at overføring av læring fra matematikk til fysikk er utfordrende for studenter. Dette gjør at studenter ikke klarer å løse problemstillinger de strengt tatt har både de matematiske og fysikk-faglige ferdighetene til å løse. For å i større grad utdanne studenter som klarer å ta i bruk matematikkunnskaper i fysikk-sammenheng har vi startet et prosjekt hvor fysikk- og matematikkundervisningen ved forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning i større grad samkjøres. Tilbakemeldinger fra studentene fra intervju og spørreundersøkelse viser at studentene føler at prosjektet gir økt motivasjon og bedre evne til overføring av læring. Samtidig ser vi i tilbakemeldingene at utfordringene fortsatt er til stede