Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Brita Fladvad
dc.contributor.advisorRomm, Jonathan
dc.contributor.authorTheisen, Hanne Prietz
dc.date.accessioned2023-11-23T18:20:00Z
dc.date.available2023-11-23T18:20:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146422078:35177867
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104430
dc.description.abstractSAMMENDRAG Bakgrunn Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med designselskapet Halogen og velferdsteknologiselsapet Tellu. Halogen og Tellu har samarbeidet om å designe velferdsteknologiske løsninger for pårørende til eldre. Bakgrunnen er en aldrende befolkning i Norge med for få helsepersonell til å ta vare på alle eldre. Dermed kan velferdsteknologiske løsninger benyttes som en nyttig ressurs for å imøtekomme framtidens etterspørsel av helsetilbud og støtte pårørenderollens økte ansvar. Mål Målet med oppgaven har vært å kartlegge brukerbehov og designe en strategiplan for hvordan velferdsteknologi kan involvere pårørende til eldre inn i den digitale verdiutvekslingen om 10 år. Digital verdiutveksling betyr i denne konteksten overføring av nytten til velferdsteknologiske hjelpemidler. Strategiplanen har som hensikt å lette de pårørendes rolle i å støtte de eldre i sine livsutfordringer og sin hverdag. Det endelige målet har vært å designe et visuelt kart med velferdsteknologiske tjenester og løsninger som pårørende kan bruke i framtiden. Prosess og metode I samarbeid med og Halogen og Tellu har oppgaven utforsket nye digitale løsninger for den pårørende til eldre innen velferdsteknologi, der brukerbehov har blitt sett fra en menneskesentrert tjenestedesignprosess. Brukerinvolvering og samskaping gjennom co-design har vært sentralt i prosessen. Det har også vært ønskelig å se det helhetlige bildet for å forstå kompleksiteten, noe som har introdusert strategisk design og ekspanderende designtenkning til oppgaven. En vesentlig del av prosessen har bestått av intervjuer, co-design workshops, observasjoner og brukertester. Resultat Resultatet ble et designet kart med teknologiske trender, framtidshypoteser og scenarioer som utgangspunkt for konkrete velferdsteknologiske løsninger som pårørende kan bruke. Teknologiske trender har blitt analysert sammen med en megatrendanalyse som bakgrunn for teknologitrendene. Framtidshypoteser, scenarioer og tilhørende designløsning har blitt brukertestet. Resultatet er et strategi- og designkonsept med forslag til konkrete løsninger som kan forenkle pårørendes hverdag og gi mer trygghet til pårørende og eldre. Innsikten og konseptet kan brukes som inspirasjon for Halogen og Tellu, studenter, designere og andre med interesse for feltet. Det kan betraktes som et utgangspunkt for videre utvikling av velferdsteknologi for pårørende til eldre.
dc.description.abstractABSTRACT Background The thesis has been written in collaboration with the design company Halogen and the welfare technology company Tellu. Halogen and Tellu have worked together on solutions for the next of kin to elderly. The background is an aging population in Norway with too few health personnel to care for all the elderly. Thus, welfare technological solutions can be used as a useful resource to meet the future demand for healthcare services and support the increased responsibility of the next of kin’s role. Objective The aim of the thesis has been to map user needs and design a strategy plan for how welfare technology can involve the next of kin to the elderly into the digital value exchange in 10 years' time. In this context, digital value exchange means the transfer of benefits to welfare technology aids. The purpose of the strategy plan is to facilitate the next of kin's role in supporting the elderly in their life challenges and their everyday lives. The final goal has been to design a visual map with welfare technology services and solutions that the next of kin can use in the future. Process and methodology In collaboration with Halogen and Tellu, the thesis has explored new digital solutions for the next of kin to the elderly within welfare technology, where user needs have been seen from a human-centred service design process. User involvement and co-creation through co-design has been central to the process. It has also been desirable to see the overall picture to understand the complexity, which has introduced strategic design and expanding design thinking for the thesis. A significant part of the process has consisted of interviews, co-design workshops, observations and user tests. Result The result was a designed map with technological trends, future hypotheses and scenarios as starting point for specific welfare technology solutions that next of kin can use. Technological trends have been analysed together with a megatrend analysis as a background for the technological trends. Future hypotheses, scenarios and associated design solutions have been user tested. The result is a strategy and design concept with proposals for concrete solutions that can simplify next of kin’s everyday life and give more security to next of kin and the elderly. The insight and concept may be used as inspiration for Halogen and Tellu, students, designers or others that are interested in the field. It can be considered as background information and foundation for further development within welfare technology for next of kin to elderly.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVerdifull involvering av eldres pårørende gjennom digital velferdsteknologi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel