Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaller, Lena
dc.contributor.authorNordeng, Iris Johnsen
dc.date.accessioned2023-11-22T18:19:55Z
dc.date.available2023-11-22T18:19:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146570930:16761884
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104193
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet har hatt til hensikt å undersøke hvordan en lærer, en spesialpedagog og en rektor opplever og erfarer å drive sorgarbeid i skolen. Studiens problemstilling er som følger: «Hvordan opplever en lærer, en spesialpedagog og en rektor å tilrettelegge skolehverdagen for elever i grunnskolen som mister nærmeste omsorgsperson?» Studien har en kvalitativ forskningstilnærming, med semistrukturert intervju som metode for innsamling av datamateriale. Intervjudeltakerne består av en lærer, en spesialpedagog og en assisterende rektor som er ansatt ved samme skole. De har alle erfaring knyttet til arbeid med barn i sorg, grunnet tap av nærmeste omsorgsperson. Gjennom analyse og tolkning av datamaterialet, har jeg kommet frem til fire hovedkategorier. Sammen dekker kategoriene en felles essens av deltakernes refleksjoner og erfaringer med tilrettelegging av skolehverdagen for utsatte elever, som har opplevd foreldretap; «kompetanse», «samarbeid», «den gode relasjonen» og «ærlighet». For å sortere innholdet i hovedkategoriene, blir det i hver kategori presentert to underkategorier. Kategorien «kompetanse», viser at pedagogene ikke anser sin faglige kunnskap som tilstrekkelig for ivaretakelse av elever som sørger grunnet tap av foreldre. Det kommer frem at ingen av deltakerne lærte om sorghåndtering under utdannelse. Samtidig, tar kompetanse-kategorien for seg pedagogenes tidligere erfaringer. Erfaringene blir løftet frem som en viktig del av pedagogenes kompetanse om sorghåndtering. «Samarbeid» tar for seg deltakernes opplevelser av å samarbeide med hjemmet til den utsatte eleven, samarbeid med andre etater, og viktigheten av et godt indre samhold i ansattgruppen på skolen. «Den gode relasjonen» setter søkelys på lærer-elevrelasjonens betydning for deltakernes opplevelse av å drive sorgarbeid. Gode relasjoner blir løftet frem som essensielt for god tilrettelegging av skolehverdagen, samt for en samlet positiv utvikling og vekst hos eleven. Gode relasjoner blir i tillegg fremmet som en forutsetning for siste kategori: «Ærlighet». Deltakerne vektlegger kommunikasjon som vesentlig for tilrettelegging og som pådriver til bearbeidelse av sorgen. Måten pedagogene kommuniserer med eleven på rundt tapet blir særlig vektlagt i dette kapittelet. Deltakerne opplever ærlighet som en viktig forutsetning for å hjelpe eleven videre i sorgprosessen – noe som av pedagogene, erfares å være en sentral oppgave i tilrettelegging av skolehverdagen til barn som i sorg.
dc.description.abstractThis research project aimed to investigate how a teacher, a special education teacher and a principal manage grief counseling in schools. The research question for this study is as follows: «How do a teacher, a special education teacher and a principal experience facilitating the daily school life for elementary school students who experience parental loss?» The study adopts a qualitative research approach, using semi-structured interviews as the method for collecting data. The interviewees consist of a teacher, a special education teacher and an assistant principal, all employed at the same school. They all have experience dealing with children in grief due to the loss of a parent. Through analysis and interpretation of the data, I have identified four main categories. Together, these categories capture a shared essence of the participants' reflections and experiences in facilitating the daily life of vulnerable students who have experienced parental loss: «competence», «collaboration», «good relations», and «honesty». To sort the content of these categories, each category is divided into two subcategories. The «competence» category reveals that educators do not consider their professional knowledge to be sufficient for supporting students grieving due to parental loss. It appears that none of the educators were taught about grief counseling during their training. However, the category also addresses the educators' prior experiences, which are highlighted as an important part of their competence in grief counseling. «Collaboration» discusses the educators' experiences of cooperating with the home of the student, with other agencies, and the importance of good internal relations among the employees at the school. «Good relations» focuses on the significance of the teacher-student relationship in the educators' experience of conducting grief counseling. Good relations are emphasized as essential for effective daily school life management, as well as for overall positive development and growth in the student. Good relations are also promoted as a prerequisite for the final category: «Honesty». Participants stress communication as crucial for processing grief. The way educators communicate with the student about the loss is especially emphasized. Participants experience honesty as an important prerequisite for helping the student further in the grieving process, something that, according to the educators, is the central task in facilitating the daily life of grieving children.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSorghåndtering i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel