Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRød, Anne
dc.contributor.authorOlsen, Mari Heksem
dc.date.accessioned2023-11-08T18:19:25Z
dc.date.available2023-11-08T18:19:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:148661876:45375959
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101506
dc.description.abstractLitteraturen sier at psykologisk trygghet er en viktig kilde for at et team skal prestere så godt som mulig, og for at individer og team skal ta ut potensialet sitt. Psykologisk trygghet kjennetegnes ved at teammedlemmene tør å stille kritiske spørsmål, komme med forslag og nye ideer, adressere bekymringer, og si ifra når feil blir begått. Temaet for denne oppgaven er psykologisk trygghet i Forsvaret, og hvordan den psykologiske tryggheten påvirker prestasjoner. Målet har vært å finne ut om soldater i Forsvaret opplever psykologisk trygghet, hva konkret som styrker og svekker opplevelsen av psykologisk trygghet, og videre se på hvordan dette påvirker troppens prestasjoner. Jeg har valgt semistrukturerte intervjuer som kvalitativ metode, for å finne svar på problemstillingen: I hvilken grad opplever soldater i Forsvaret psykologisk trygghet, og hvordan påvirker det troppens prestasjoner? Dette tillot meg å få innsikt i soldatenes subjektive opplevelser av psykologisk trygghet, og deres perspektiver på hvordan psykologisk trygghet påvirker deres prestasjoner. Resultatene viser at soldatene opplever psykologisk trygghet i varierende grad i de ulike troppene. Flere faktorer fremheves som avgjørende for opplevelsen av psykologisk trygghet. Blant annet peker soldatene på betydningen av åpen og konstruktiv kommunikasjon. Muligheten til å uttrykke bekymringer, komme med forslag, og stille kritiske spørsmål, er avgjørende for å skape en atmosfære der soldatene føler seg trygge på å dele og samarbeide. Videre understreker soldatene viktigheten av gjensidig respekt mellom befalet og soldatene, hvor ingen blir kritisert eller latterliggjort for å ytre seg. Når det gjelder påvirkningen av psykologisk trygghet på troppens prestasjoner, viser resultatene en klar sammenheng. Soldatene rapporterer om bedre samarbeid, økt tillit og høyere grad av risikovillighet når psykologisk trygghet er til stede. Dette har en direkte innvirkning på troppens effektivitet og evne til å løse oppdrag. Funnene understreker viktigheten av å ta tak i, og styrke, psykologisk trygghet i troppene i Forsvaret. Gjennom opplæring og bevissthet kan befal jobbe for å skape et miljø der soldatene føler seg trygge til å bidra med sine perspektiver og potensial. Dette vil ikke bare ha konsekvenser for troppens trivsel og utfoldelse, men også for Forsvarets prestasjoner og operasjonell suksess. Nøkkelord: psykologisk trygghet, prestasjoner.
dc.description.abstractThe literature suggests that psychological safety is a crucial factor for optimum performance in a team, and for individuals and teams to realize their full potential. Psychological safety is characterized by team members daring to ask critical questions, suggest new ideas, address concerns, and speak up when mistakes are made. The subject of this thesis is psychological safety in the Norwegian Armed Forces and how it affects performance. The objective was to determine whether soldiers in the Norwegian Armed Forces experience psychological safety, what specifically strengthens and weakens the experience of psychological safety, and then to see how this affect the platoon’s performance. I chose semi-structured interviews as a qualitative method to answer the research question: To what extent do soldiers in the Norwegian Armed Forces experience psychological safety, and how does this affect the platoon's performance? This allowed me to gain insight into the soldiers' subjective experiences of psychological safety and their perspectives on how psychological safety affects their performance. The results indicate that soldiers experience psychological safety to varying degrees in different platoons. Several factors are highlighted as critical for the experience of psychological safety. Among other things, the soldiers emphasized the importance of open and constructive communication. The ability to express concerns, suggest ideas, and ask critical questions is essential for creating an atmosphere where soldiers feel safe to share and collaborate. Moreover, soldiers addressed the significance of mutual respect between the officers and the soldiers, where no one is criticized or ridiculed for expressing themselves. Regarding the impact of psychological safety on the platoon's performance, the results show a clear correlation. Soldiers report improved collaboration, increased trust, and a higher willingness to take risks when psychological safety is present. This directly influences the platoon's efficiency and capability to accomplish missions. The findings emphasize the importance of addressing and enhancing psychological safety in the Norwegian Armed Forces platoons. Through training and awareness, officers can work towards creating an environment where soldiers feel safe to contribute their perspectives and potential. This will not only affect the platoon's well-being and development but also the Norwegian Armed Forces' overall performance and operational success. Key words: psychological safety, performance.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePsykologisk trygghet i Forsvaret - en byggestein for prestasjoner 
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel