Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergh, Roger
dc.contributor.authorIversen, Geir Sture
dc.contributor.authorSøby, Fredd Kenneth
dc.date.accessioned2023-11-01T18:19:33Z
dc.date.available2023-11-01T18:19:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147335351:70486222
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100115
dc.description.abstractForskningen i denne masteroppgaven er elevers motivasjon og mestring i videregående skole. Dette er noe vi påstår alle lærere har som et ønske for sine elever, at de har motivasjon og mestrer. Motivasjon og mestring er to temaer som henger sammen. Noen elever kan være umotiverte for skolegang og dette ønsket vi finne mer ut av. Og med det som utgangspunkt kom mestring som en naturlig del av vår masteroppgave. Det er ofte slik at elever som mestrer er mer motiverte, samtidig som motivasjon lettere kan gi mestring. Ved å bruke kvantitative og kvalitative undersøkelser vil vi finne ut mer rundt dette, og forske på sammenhenger og hva som kan påvirke motivasjon og mestring for elevene. Hva er det som motiverer elevene? Er det mer praksis, mer kombinasjon av teori og praksis, mer utplassering i bedrift? Det kan stilles mange spørsmål, og svarene ligger først og fremst hos elevene, men også blant lærerne. Det vi forsker på og eventuelt finner ut gjennom våre undersøkelser, ønsker vi å ta med oss videre i vårt arbeid som yrkesfaglærere i bygg- og anleggsteknikk. Vi ønsker også å spre informasjon om resultatene i våre nettverk på skolene og ute i bedrifter. Vi valgte som nevnt kvantitative og kvalitative undersøkelser i form av nettskjemaer som ble sendt til elever og lærere. Videre utførte vi semistrukturerte intervjuer av tre fellesfaglærere, og tre programfaglærere. De spørsmålene som disse lærerne fikk, var spørsmål vi lagde ut ifra noen av svarene vi fikk av elevene i undersøkelsen. Det var ulike funn som kom frem i undersøkelsen. Noen av funnene var kanskje forventet, mens andre var mer overraskende. Det som generelt gikk igjen var at elevene var mest motiverte for praktisk undervisning, noe vi ut fra vår erfaring også hadde forventet. Dette var noe både elevene og lærere mente i den kvantitative undersøkelsen. Andre funn som bl.a. er knyttet til innføringen av ny læreplan, fagfornyelsen LK20 var mer overraskende. Dette vil vi komme tilbake til. Våre funn og tolkning av disse er diskutert opp mot teori knyttet til temaene motivasjon og mestring. Vi ønsket med vår masteroppgave å finne ut hva som motiverer elever og gir mestringsfølelse i byggfagene. Alt dette blir vi å ta videre med oss i våre jobber som lærere på byggfag.
dc.description.abstractResearch for this master’s thesis is motivation and coping in high school. This is something that all teachers who wish the best for their students strive for, that the students are motivated and may cope. We feel that these two themes are closely knit together. Some students may be unmotivated for attending school, and this is a problem we want to look into. And with this as a starting point, the level of coping will be a natural part of our master’s thesis. We often see that students who succeed in their tasks are more motivated, and the motivation in turn leads to further success. By using quantitative and qualitative investigations we seek to find more facts and do research on contexts in the theories of what may influence motivation and coping for the students. What motivates them, is it more practical tasks, more of a combination of theories and practice, or more practice in a local company? We have many questions, and the answers are mostly in the mind of the students, but also among the staff. What we will research, investigate and hopefully find, is something we seek to take with us in our daily work as vocational teachers in building and construction. We also wish to spread information of our results to our network at other schools as well as in companies. We chose quantitative and qualitative investigations in the from of online based forms that are sent to students and teachers. Furthermore, we did semi-structured interviews of three teachers of joint subjects, and three program subject teachers. The questions presented to them were made from some of the answers we already got from the students. We got different replies form them. Some was as expected, while others were surprising. What seemed to be a general thought among them was that they were mostly motivated for the practical instruction, which were something we had assumed ahead. This was something both the students and teachers mentioned in the quantitative questionnaire. Other replies were more surprising, which we will get back to. Further we will be using relevant theories that will strengthen our finds, and our interpretations of them. We wanted our master’s thesis to help us find what motivates students, and what gives them the feeling of success in the construction’s subjects. Our results will help us in our daily work as teachers at the construction department at our school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan skape motivasjon og mestring i byggfagene?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel