Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWang, Alf Inge
dc.contributor.authorJonson, Helene Yuee
dc.contributor.authorMoe, Thomas Bakken
dc.date.accessioned2023-10-25T17:20:22Z
dc.date.available2023-10-25T17:20:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145904930:36555538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098785
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en del av Game Technology for Health (GT4H) nettverket ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU). En mer stillesittende livsstil er en av grunnene til den globale økningen i overvekt og fedme de siste 30 årene, og prognoser viser at økningen vil fortsette i de kommende årene. For å snu denne trenden må befolkningen øke sitt daglige nivå av fysisk aktivitet, og en måte å gjøre dette på kan være via «exergames». «Exergames» er videospill som kombinerer vanlige videospill med fysisk aktivitet. Denne masteroppgaven har som mål å utvikle og evaluere et «exergame» som prøver å øke spillerens motivasjon og nivå av fysisk aktivitet. Prosjektet startet med et litteratursøk som hadde to mål. Det første var å utforske den eksisterende forskingen som finnes på «exergames» og se om det var noen forskningsgap. Det andre var for å få en bedre forståelse av relevante temaer innenfor fysisk helse og motivasjon, spillglede og hva som gjør spill morsomme å spille. Vi undersøkte også videospill-sjangere, eksisterende «exergames», og hvilken teknologi som brukes når man skal lage et «exergame». Funnene fra litteratursøket ble brukt til å lage et «exergame» konsept; Radiation Mayhem. Radiation Mayhem er et «idle" bybygger-mobilspill hvor spillerne må samle på ressurser for å kunne bygge, utvikle og forsvare en landsby mot radioaktiv stråling. I mange mobilspill må spillere betale for ekstra ressurser og raskere spillprogresjon gjennom mikrotransaksjoner. Radiation Mayhem bytter ut disse mikrotransaksjonene med fysisk aktivitet. Spillere får noen resurser fra landsbyen, men for å få flere ressurser må de gjennomføre oppdrag. For å fullføre oppdrag må spillerne nå oppdragets aktivitetskrav. Ved å få flere ressurser kan spillerne oppnå raskere progresjon i spillet. Radiation Mayhem ble laget i spillmotoren Unity med Firebase som backend-system. Spillet ble laget både for Android og iOS brukere, noe som gjorde det mulig å få en større testgruppe. Testgruppen bestod av 53 deltakere som testet spillprototypen i en to-ukers lang periode, hvor målet var å finne ut av hvordan spillet påvirket deltakernes motivasjon og fysiske aktivitetsnivå. Under testperioden ble det samlet inn data gjennom spørreundersøkelser, intervjuer, og data som spillet selv samlet inn. Resultatene viser at å spille Radiation Mayhem vil ha en positiv effekt på både spillerens motivasjon for fysisk aktivitet og deres fysiske aktivitetsnivå. Dette er uavhengig av deres forhold til, eller nivå av, tidligere fysiske aktivitet eller erfaring med videospill. Det å bruke fysisk aktivitet som en erstatning for mikrotransasaksjoner for å få raskere spillprogresjon, viste seg å være en suksess som motiverte spillere til å være mer fysisk aktive.
dc.description.abstractThis master's thesis is part of the Game Technology for Health (GT4H) network at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). Due to the prevalence of sedentary lifestyles, global overweight and obesity rates have increased over the last 30 years, and prognoses show it will continue to increase in the upcoming years. Increasing people's levels of physical activity and exercise is essential to combat this trend. One way of achieving this can be through exergames, which are games that combine video game gameplay with physical activity. This thesis aims to develop and evaluate an exergame that increases player motivation for and level of physical activity. The process started with a literature review with two objectives. The first was to explore the existing research on exergames to discover if there were any research gaps in the field. The second was to better understand relevant topics in physical health and motivation, game enjoyment and game engagement. We also investigated game genres, existing exergames, and technologies that could be used when creating exergames. The findings in the literature review ended with creating the game concept Radiation Mayhem. Radiation Mayhem is an idle city-builder exergame for mobile where players must collect resources to build, expand, and protect a community against encroaching radiation. In many mobile games, players must pay for more resources and faster game progress through microtransactions. Radiation Mayhem replaces microtransactions with physical activity. While players get some resources from their community, they can get extra by completing quests. To complete quests, players must reach the quest's physical activity goals. When a quest is completed, players get extra resources, which enables faster game progress. Radiation Mayhem was created using the Unity game engine with Firebase as the backend solution. It was developed for Android and iOS devices, enabling a larger test group. The test group consisted of 53 participants who tested the prototype over a two-week period, where the goal was to discover how playing the game impacted the participant's motivation and level of physical activity. Research data was collected through questionnaires, interviews and data generated by the game during the testing. The results show that playing Radiation Mayhem positively affected the player's motivation for, and level of, physical activity regardless of their previous levels of motivation, physical activity, or experience with video games and gaming. Using physical activity as a replacement for microtransactions to get quicker in-game progress was a success, motivating players to be more physically active.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleRadiation Mayhem
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel