Show simple item record

dc.contributor.advisorDingsøyr, Torgeir
dc.contributor.authorLarsen, Juni Leirvik
dc.date.accessioned2023-10-21T17:20:06Z
dc.date.available2023-10-21T17:20:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142737689:37349741
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097917
dc.description.abstractMotivasjonen bak denne studien stammer fra den nylige økningen i fjernarbeid blant programvareutviklingsteam, behovet for å gi en nyutdannede systemutviklere en varm velkomst til teamet og viktigheten av høykvalitetskommunikasjon i smidige team. Målet med studien er å utforske onboardingprosesser hvor nyutdannede systemutviklere, ansatt i store norske IT-konsulentselskaper, slutter seg til allerede eksisterende smidige utviklingsteam. Dette inkluderer å se på hvilke onboardingstrategier og smidige praksiser og aktiviteter som har blitt brukt, samt suksessen av disse. Det teoretiske grunnlaget inkluderer introduksjoner og relatert arbeid til onboarding, fjernarbeid og smidig utvikling. I tillegg vil Ju et al.s (2021) tre onboardingstrategier bli presentert. Resultatene i denne masteroppgaven baserer seg på tretten intervjuer innsamlet i en multi-casestudie med totalt seks caser. De viktigste funnene viser at noen onboardingstrategier er bedre egnet for å onboarde nyutdannede utviklere enn andre og at det er stor verdi i å ha en god og gjennomtenkt plan for onboardingstrategiene. Når det kommer til bruken av smidige praksiser og aktiviteter, kan de være med på å støtte onboardingsprosessen på en positiv måte, spesielt med tanke på samarbeidsaktiviteter som mentorordninger eller parprogrammering. Den endelige konklusjonen fra denne rapporten er at onboardingprosesser kan variere avhengig av den som blir onboared, og bør derfor tilpasses den gitte situasjon.
dc.description.abstractThe motivation behind this study originates from the recent increase in remote software development teams, the need to provide a warm welcome for newly graduated developers and the importance of high-quality communication within agile teams. The objective of this research paper is to explore onboarding processes of newly graduated software developers joining remote agile teams in large Norwegian IT-consultant companies. This will include looking at used onboarding strategies, agile practices and activities and the success of it all. The theoretical foundation includes an introduction to onboarding, remote work and agile software development, as well as related work to these topics. Additionally, a presentation of Ju et al.'s (2021) three onboarding strategies will be made. The results in this master thesis are based on thirteen interviews collected in a multi-case study with a total of six cases. The main findings of this study show that some onboarding strategies are more suited for remotely onboarding newly graduated developers than others and that the most important thing regarding onboarding strategies is the value of having a plan. When it comes to the use of agile practices and activities, they can support the onboarding in a good way, especially collaborative activities like mentorship or pair programming. The final takeaway from this report is that similar onboarding experiences can vary depending on the onboarder, and therefore, each onboarding process should be adapted to the given scenario.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleRemote Onboarding of Newly Graduated Software Developers to Agile Teams: A Multi-Case Study
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record