Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSharma, Kshitij
dc.contributor.authorOliver Fredriksen Werner, Aron
dc.date.accessioned2023-10-20T17:20:30Z
dc.date.available2023-10-20T17:20:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145904930:26393297
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097876
dc.description.abstractLæringsanalyse dashboard gir brukeren viktig informasjon om læringsprosesser. Til nå er det få dashboard som tar i bruk følelser som del av indikatorene sine. Følelser og sinnstilstand har mye å si for hvordan man lærer. I denne masteroppgaven er det utviklet et læringsanalyse dashboard for lærere som gir et overblikk over følelsene og sinnstilstanden til elevene under klasseromsaktiviteter. Masteroppgaven presenterer en litteraturstudie av læringsanalyse dashboard med hensikt å vise hvordan og hvilke informasjonstyper moderne dashboard formidler. I tillegg er det sett på hvordan følelser og fysiologiske data påvirker læring. Litteraturstudien danner grunnlaget for å utvikle et nytt dashboard som bygger videre på nåværende dashboard. Metodologien beskriver deretter hvordan dashboardet ble designet, utviklet, og evaluert ved bruk av forkningsmetoden design-based research over to sykluser. Resultatet var et læringsanalyse dashboard som viser følelsene og diverse læringsinformasjon om elevene i sanntid. Den siste evalueringsfasen viste at dashboardet tilbyr læreren med mange nyttige funksjoner og at visualiseringstypene var i stor grad effektive i sin formidlingsevne.
dc.description.abstractLearning Analytics Dashboards provide the user with important information about learning progress. However, few dashboards incorporate emotional metrics as part of their indicators. The emotional state of students is closely tied to learning outcomes. In this thesis, a learning analytics dashboard for teachers is developed to showcase the emotional state of students during classroom activities. The thesis presents a literature review to establish the state of the art of modern learning analytics dashboards. Highlighting what information they display, and which visualization techniques they utilize. Additionally, the review looks at emotions and physiological data and their relation to learning processes. The results of the review provide the foundation for the development of a dashboard capable of iterating upon the state of the art. Next, the methodology describes how the dashboard was designed, developed, and evaluated using a design-based research method across two cycles. The resulting dashboard can show the emotional state of the class in real time as well as various progress trackers. The final evaluation revealed that the dashboard provides the teacher with many useful features, and the chosen visualization types were largely effective at conveying information.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign of a smart emotion-aware reflection system for teachers
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel