• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementation of BOLA and Comparison with Other Adaptive Bitrate (ABR) Mechanisms in the OMNeT++ Simulation Platform

Edvardsen, Kristian Zunder
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3097867
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi [2809]
Description
Full text not available
Abstract
I dag er vi være vitne til en økning i videostreaming på internett, muliggjort av en rekke strømningsteknologier som er tilgjengelige over hele verden. En av de mest utbredte teknikkene som brukes for videostreaming er adaptiv HTTP-strømming (HAS). I denne sammenhengen har adaptive bitrate-videoalgoritmer (ABR) stor betydning for å sikre en optimal visningsopplevelse for sluttbrukeren. HAS bruker vanligvis en forhåndsvalgt adaptiv videostreamingalgoritme for en videoseanse, hvorav en er Buffer Occupancy basert Lyapunov Algorithm (BOLA), for å levere optimal videokvalitet. BOLA tilpasser videokvaliteten gjennom en økt ved å undersøke videobufferstørrelsen og optimalisere jevnhet og oppløsning for å sikre at brukeren får den beste visningsopplevelsen, med tanke på avbrudd og videokvalitet. Optimalisering av både jevnhet og bitrate er en utfordrende oppgave i visse scenarier, da forbedring av jevnhet kan kreve en reduksjon i bitrate og vice versa. Til tross for sin økende popularitet mangler det offentlige implementeringer av BOLA på noen av de største nettverkssimuleringsplattformene. Dette er bekymringsfullt siden de nåværende tilgjengelige implementeringene er basert på enkle ABR-er som ikke tillater realistisk etterligning av videostreaming, noe som er nødvendig for å oppnå gyldige og representative simuleringssresultater. Denne avhandlingen tar sikte på å løse dette problemet ved å implementere og validere BOLA i OMNeT++-simuleringsplattformen. Det primære målet er å sammenligne BOLA med eksisterende ABR-implementeringer i frontlinjen. Spesifikt gir avhandlingen en BOLA-implementering i OMNeT++, analyserer den og sammenligner noen av resultatene med de som er oppnådd ved bruk av eksisterende enkle ABR-implementeringer. Konklusjonen er at denne studien bidrar til forståelsen av effektiviteten til BOLA og dens sammenlignende analyse med førsteklasses ABR-implementeringer. Dette arbeidet understreker også betydningen av realistisk etterligning av videostreaming for å oppnå gyldige og representative simuleringsresultater, noe som potensielt kan ha bred innvirkning på utviklingen av effektive og effektive videostreamingteknologier.
 
Today we can witness a surge in video streaming on the Internet,

facilitated by a variety of streaming technologies available worldwide.

One of the most prevalent techniques employed for video streaming is

HTTP adaptive streaming (HAS). In this context, adaptive bitrate video

algorithms (ABRs) hold great importance in ensuring an optimal viewing

experience for the end user. HAS usually employs a preselected adaptive

video streaming algorithm for a video session, one of which is the Buffer

Occupancy based Lyapunov Algorithm (BOLA), to deliver optimal video

quality. BOLA adapts the video quality throughout a session by examining the video buffer size and optimizing smoothness and resolution to

ensure the user gets the best viewing experience, considering interruptions

and video quality. The optimization of both smoothness and bitrate is

a challenging task in certain scenarios, as enhancing smoothness may

require a reduction in bitrate and vice versa. Despite its growing popularity, public implementations of BOLA are lacking in some of the largest

networking simulation platforms, presenting a concern since currently

available implementations are based on simplistic ABRs that do not

permit realistic emulation of video streaming, necessary for obtaining

valid and representative simulation outcomes. This thesis aims to address

this issue by implementing and validating BOLA within the OMNeT++

simulation platform. The primary objective is to compare BOLA with

existing state-of-the-art ABR implementations. Specifically, the thesis

provides a BOLA implementation in OMNeT++, analyses it, and compares some of the results with those obtained using existing simplistic

ABR implementations. In conclusion, this study contributes to the understanding of the effectiveness of BOLA and its comparative analysis

with state-of-the-art ABR implementations. This work also highlights

the significance of realistic emulation of video streaming in obtaining

valid and representative simulation results, which can potentially have

a broader impact on the development of efficient and effective video

streaming technologies.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit